2007-08-30

Ny säsong, nya rutiner?

ALLMÄNT Den nya säsongen är igång. Själv är man tillbaka i Göteborg och kan återigen följa IFK Göteborg på nära håll. Efter bataljen på Örjans Vall i tisdags förstår jag inte varför folk hellre kollar på Premier League. Så mycket hjärta och kämpaglöd. Det är det idrott handlar om. Eller i alla fall borde. Det borde handla om att brinna för det man gör. Inte om stora sponsorkontrakt och rika oljekapitalister. Sen gnäller folk på att Elfsborg förlorar mot Valencia. De försökte ju i alla fall. Ungefär som Erik Sjökvist på 5000 meter idag. Han försökte i 4342 meter.

Själv har man blivit tränare. Håller nu i GFKs ungdomar på elfloretten. Fantastiskt kul. Här har vi både hjärtat och kämpaglöden igen. Varje träning. Efter en längre tids inblanding i den svenska fäktningen som tävlande och bloggare har man glömt varför man en gång började. Jag kunde inte fått en bättre reminder.

TV4 reporter till Zlatan: Ny säsong, nya rutiner?
Zlatans replik: Allt är som vanligt, så varför är du här då?
Varpå den stackars reportern står där lite skamsen med en mikrofon i en hand som plötsligt känns tyngre och tyngre. Hans smått barnsliga iver förbyttes snabbt mot samma nedstämdhet som drabbat storheter som både Ekwall och Jihde. På tal om ingenting, undra vem som blir ny florettledare? Enligt källor till bloggen tar det en väldig tid med den uttagningen.

Uttagningar by the way. Ingen Carin Klar till VM, men 6 värjtjejer nominerade. Någons sätt att markera för SOK var pengarna skall gå? För kom inte och säg att samtliga dessa 6 har gjort bättre resultat. Ja just ja, jag glömde. Carin fick ju aldrig försöka där nånstans nere i Polen.

Ny säsong, nya rutiner?

7 kommentarer:

  1. ny sasong.. ingen regler.
    var ar regler for JEM i prag?
    var ar regler for JVM 2008?

    hur vi kan planera nagot nar vi har ingen oning vad blir...

    btw. I heard that last ranking system was arranged to motivate fencers to competee in sweden... then vc results helps choose thoose who can go to VM..
    mattias is rank nr1 its clear that he should go there...
    martin is rank 22, ... he decide to fenc only VC, and hi is also on list to go VM.

    questions:
    - if 2 fencers are going to VM maybe rank 2,3or 4 can go with them and make a team??

    - what happend if on this season number 2,3,4,5,6 on ranking decide do not compete in sweden .. just save money for VC and go on that same rules as Martin can go to VM ??

    SvaraRadera
  2. Uttagningen som gjorts (angående Roth Kronwall) gör att man kan verkligen ifrågasätta de nationella tävlingarnas värde. Tänk efter innan man tar ut fäktare !! Jag har inget emot att spara ihop pengar och istället åka till en JVC, eftersom den svenska rankingen inte verkar spela någon roll.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    För att få det här på det klara. JAG ÄR INTE UTTAGEN TILL VM. Förbundet beslutade att skicka en fäktare och valde då att skicka Mattias M. Jag antar att detta baseras på den svenska rankingen och hans tidigare meriter från mästerskap, någonting som jag förstår, accepterar och absolut inte protesterar emot. Vad jag däremot tycker är väldigt märkligt är att man inte tillåter ett full lag att åka - det är nämligen just det man inte gör. Genom att fäktarna betalar allting själva handlar det inte om en ekonomisk börda för förbundet att skicka ett fullt lag i florett. I St. Petersburg hade vi kunnat vara 3+1 om förbundet velat och detta utan att det hade kostat förbundet en krona. Man har valt att tacka nej till en investering utan förpliktelser.
    JAg hade inte räknat med att åka på VM i år. Den här säsongen var uppvärming och planering för mig och jag valde att fokusera på internationella tävlingar. Sedan tycker jag nog att allt för stor vikt läggs vid svensk ranking i allmänhet, men det är en annan femma.
    Men för att sammanfatta det hela; Jag är inte uttagen till VM, Mattias är uttagen och detta bl.a. baserat på hans svenska ranking.

    SvaraRadera
  4. Off course I havent anything personal to you Martin, I was just wondering (like other fencers) how system will work if SvFF give some rules.. and then without connection with this rules show fencers who can go to VM...

    Until foil team cannot have posibility to fence in team on EM, JEM, JVM or VM and LAGVC we cannot thing to start do any good result..

    we need fencers who have international experience,
    we cannot aford that same conditions as varja damer to get money support from SvFF and I understan this, but Im not understod why 3-4 fencers who fence all season and are best in sweden cannot go to VM even if they want to pay for it.

    SvaraRadera
  5. Did someone know how is the situation with florett ledare??

    season start and except some proposition of ranking nothing happend...

    SvaraRadera
  6. Det skulle vara intressant om förbundet någon gång kunde förklara sin policy kring uttagning till mästerskap.

    Att Sverige inte kan bekosta stora trupper är inget konstigt. Men varför man inte vill låta de bästa fäktarna på respektive vapen åka på egen bekostnad skulle jag vilja veta.

    Låt respektive vapenledare ta ut ett lag (hur detta ska göras är en annan diskussion som jag inte går in på nu). De som inte uppfyller kraven på förbundsfinansierat deltagande får sedan välja om de vill delta. Jag tycker dock inte att fäktare som är rankad 5 ska få åka om fäktare 2 inte har råd att åka (men helt ok om det handlar om skada eller liknande).

    Jag tycker det är helt ok att ställa vissa grundkrav kring hur det tränat och tävlat. Men att som nu, stoppa fäktare som tränar seriöst och tagit ett antal världscupspoäng är kontraproduktivt för svensk fäktning. Om förbundet tycker att fäktarna "skämmer" ut Sverige förstår jag inte varför de får åka på mängder av världscupstävlingar under hela året.

    Vem har fattat besut om förbundets policy?
    Kan man få någon förklaring till policyn?

    Om förbundet skulle lägga fram motiven till sin policy skulle jag kunna förstå den och till och med byta åsikt. I dagsläget är det som att tala till en vägg kring denna fråga.

    Jag har svårt att förstå hur landslagsledningen tänker kring herrloretten. Martin blir inte uttagen till EM. Sedan är han plötsligt uttagen till VM (vad har hänt under sommaren?). I nästa steg (som jag fattar det) är han bortplockat (vad har hänt sedan den första uttagningen?).

    mvh

    Lasse

    SvaraRadera
  7. förbundet har ju sagt att svenska tävlingar ligger till grund för uttaggnin till jvc/vc, o att dessa tävlingar ligger till grund för uttagning till mästerskap.
    martin roth-kronwal får åka på vc trots att han ligger 22a, men man kan väl inte rimligen begära att han ska åka från usa (det är väl deär han bor nu?) för att tävla på svenska tävlingar.

    man borde inte stirra sig blind på ranking, man kan ju göra uttagningar på bedömning oxå.

    SvaraRadera