2007-07-16

Ytterligare lite tankar om posten som florettledare

NY LEDARE Det kommer at behövas en ny ledare för floretten. Kanske är det då samtidigt dags att införa ett nytt sorts ledarskap? Thomas har länge behövt dra ett i mitt tycke på tok för brett lass. Vikten av att kunna delegera de olika uppgifterna på olika personer kan vara väl så viktig som den att utse rätt person till ny ledare.

En modell med en sportsligt ansvarig person – en fäktmästare, som håller i läger, är ledare på tävlingar, samt kan hålla en dialog med fäktarna. Denne bör även ha sista ordet från florettens sida vad gäller landslagskomitten. Det är viktigt att en sådan person är en frekvent besökare av svenska rankingtävlingar, så väl på senior som på ungdomssidan.

Tränaren kan sedan gärna backas upp av en administrationens motsvarighet till Albert Einstein. På dennes bord hamnar saker så som att boka och planera resor, hålla i anmälningar samt att portionera ut florettens budget efter detta. Då arbetet är ideellt ser jag ingen nackdel med att denna person avlastar sig själv genom att delegera ut en del uppgifter dit kunskapen finns. Vi har en del personer inom fäktningen som är fenomenala på att hitta billiga resor, bra tävlingar osv. Det kan vara tungt för många att axla totalt ansvar. Låt oss därför utnyttja den kunskap vi besitter på bästa sätt.

En grundplåt skulle kunna se ut ungefär som denna modell:

1. Planering spikas i god tid innan säsong. Här skall även finnas tydliga krav på vad som krävs för mästerskapsdeltagande, samt florettens ambitioner att skicka folk till dessa. (Adm ytterst ansvarig – men kan ta hjälp av rutinerade fäktare samt den ansvarige tränaren)
2. Fäktarna hör av sig till både tränare och adm med säsongsplanering.
3. Adm kommer sedan att spika en florettens egen budgetproposition.
4. Den nya säsongen kan inledas.

Det finns många lämpliga namn till dessa poster. Olle Ljungberg, Stefan Nicolaidis är två mycket kunniga herrar som om dessa vill och kan borde vara högaktuella för denna post.

Tränarfrågan är lite knepigare. Här måste man hitta en tränare som många har förtroende för, samt en tränare med förmågan att hålla god dialog med samtliga landslagsfäktare. Något Igor gjort mycket bra med värjlaget. Mitt förslag här är Ulf Lindholm eller Dimitriy (om denne åter kan knytas till svensk fäktning).

För att kommentera debatten lite – jag ser inget problem med ett delat ledarskap. Däremot skall inga aktiva fäktare vara inblandade på särskilt hög nivå i någon process. Men feedback är alltid feedback, vi vill inte ha ett scenario á la skidlandslaget.

16 kommentarer:

  1. du tryckte precis på en väldigt viktig knapp henrik och det är att den som är florett ansvarig måste komma ut på tävlingar och läger.

    tidigare säsonger då tompa har vart ledare har han enbart varit med på sthlmslägrena och senior-sm, kanske någon enstaka uttagningstävling, samt jvc/satelliten i london.

    det är möjligt att det va väldigt svårt å hinna för thomas, men nu måste förbundet se till att den nya ledaren kommer ut ordentligt och SER FÄKTARNA FÄKTA, inte bara tittar på rankinglistor och hör rykten om vem som verkar het för tillfället osv. den som skall ta ut fäktarna till mästerskap måste ha så stort material som möjligt att gå på.

    SvaraRadera
  2. Oavsett vem som blir ny florettledare eller hur han eller hon organiserar sitt arbete, så är den intressanta frågan vad personen har för mål med verksamheten. Med en ny florettledare är det rätt läge att göra en nystart för floretten och sätta ett mål att jobba mot.

    Ett spännande mål skulle vara att kvalificera ett herrflorettlag till OS 2012 i London. Frågan är om vi har talanger så det räcker? och om dessa är beredda att underkasta sig den träning som krävs? Finns det tränare och klubbar som vill jobba mot målet att få fram florettfäktare som kan kvalificera sig för OS? Vilka delmål är adekvata? Kan förbundet skaka fram ekonomiska resurser om florettlaget når dessa delmål? Vad skulle vara ett stimulerande mål för florettjejerna? Vad kan floretten lära av värjtjejerna?

    ...eller är ett florettlandslag i London-OS ett orealistiskt mål för en ny florettledare?

    Många frågor, skulle vara kul att få svar/synpunkter från florettmaffian...

    mvh

    Lasse Peterstrand

    SvaraRadera
  3. Tjena,
    För att svara en av Lasses frågor (den gällande huruvida det finns ambitioner bland fäktarna - eller snarare vilka); Jag har redan redovisat mina ambitioner tidigare och de är fortfarande desamma.
    Jag har OS i London 2012 som långsiktigt mål. Jag kommer då att vara 34 år, så om det blir något så blir det antagligen något av det sista jag gör som aktiv fäktare. Vad gäller lagbiten vore det naturligtvis skitkul om det gick att få ihop ett dugligt lag tills dess. Jag skulle själv gärna vara en del av ett sådant.

    Men jag kan bara svara för mig själv och jag vet inte hur ambitionsnivån ser ut hos andra fäktare just nu. 'jag tar det steg för steg och nästa är kommande världscupsäsong.
    Hade gärna tagit chansen att åka på VM i St.Petersburg i höst som en slags uppvärmning inför våren, men p.g.a. policyn att inte skicka fäktare trots att de betalar själva är det knappast troligt att jag kommer att tävla. Personligen har jag svårt att se hur man resonerar - att inte fylla en kvot man är berättigad till är märkligt, och om man inte anser sig ha fäktare dugliga nog är det nog svårt att få några om man inte tar vara på det intresse som finns.
    Ovanstående skall inte tolkas som bitterhet, jag siktar på nästa år och de tre följande, men det hade ju inte gjort något att dryga ut rutin-kassan.
    /m.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att förbundet är mer välvilliga att skicka fäktare till mästerskap om den finns en grupp fäktare som har en uttalad ambition att nå ett visst mål kombinerat med att man följer en tydlig strategi/plan för hur man ska nå dit.

    Martin R-K kommer att göra, som alla bloggläsare vet, en seriös satsning. När jag pratade med Orvar under Gotlandslägret så berättade han att Andreas Nicolaidis kommer att plugga och träna i Polen under ett år. Så det får man väl räkna som en seriös satsning. Finns väl också några Ängbyare som efter några år med "nödlösningar" har en riktig tränare och som är beredda att satsa. Sedan finns det väl fler i GFK, KFK och FKC. Så kanske kan den nya florettledaren få ett gäng killar som är beredda att satsa.

    Ett lag i EM i Kiev nästa sommar är kanske första delmålet?

    mvh

    Lasse P.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte riktigt vad jag tycker just nu:
    Mattias har under ett antal år satsat stenhårt med träning och med tydiga mål gjort klart vad han vill. (även jag gjorde detta, men skit i mig för en stund...)
    Likväl har det inte skett ett smack uppåt. Flera gånger varje år kommer han med förslag, med mail, med diskussioner mm, men det dör... Han har tappat allt förtroende för förbundet.
    Nu sticker jag, likt Björn, ut hakan, för nu har jag kommit igång och är jävligt bitter...

    Vad är det som får er att tro att det blir bättre denna gång, bara för att Martin RK har skrivit om sin satsning på bloggen?
    (Flytta till Gbg och träna 20 timmar i veckan räknas iaf inte som en seriös satsning.....)

    Vi (nu blandar jag in mig själv igen, för nu pratar vi lag (Mattias, jag, MRK, Christos och Ljungström)) gjorde en plan och la upp till förbundet inför säsongen 2006-2007.
    Där gjorde vi klart att vi bl.a. ville åka på lagvärldscuper i Paris och St Petersburg, för att skaffa rutin och poäng så att vi kanske skulle kunna få en bättre ranking i VM... Ställer man bara upp där är det samma jävla visa varje år... Men, vi la upp en tävlingsplan och förslag. Vad hände? Vi åkte til Paris, fäktade.. Efter det fick vi höra att ingen satsning görs på florett = inga pengar till lagstart...
    Men nu låter det som om det är enbart beroende på pengar, men det är det absolut inte, utan det är att hela tiden jobba i motvind, att aldrig få veta hur det skall bli...

    Så, definera seriöst? Vad krävs för att det skall kallas seriöst och uppmärksammas? Och vad ger det i slutändan?

    Så som det har varit, och jag hyser inga förhoppningar att det blir bättre, faktsikt (... Ruttet ärligt, men ...) så tycker jag så här:
    Skit i laget, det kommer inte att finnas 3-4 "officiellt" seriösa personer ändå.Vi kan tycka vad vi vill, men det är inte vi som sätter reglerna.

    Jobba på med de talanger vi har, tills dess att vi får en ordentlig framgång som kan ge lite draghjälp.
    Men bland de 8a på ett JVM räcker inte, visst... (Läs Carin K.)
    Medalj, kanske?

    Så, jag går tillbaka in i min bubbla nere i Österrike, kör 7 mil enkel resa för att träna med bra motstånd och fortsätter vara bitter.

    Trevlig sommar förresten! Snart kör skiten igång igen...

    SvaraRadera
  6. Hehe...
    Det verkar som om delar av den s.k. "florettlobbyn" hamnat i en slags diaspora; Båda bröderna Magnusson befinner i Österreich, Ljungstöm sedan länge i Berlin/Paris, Makropoulos är väl alltjämt i Italien (?) och jag själv är ju som sagt i Texas. Det är möjligt att det finns fler exempel än så.
    Det kanske är dags att någon börjar formulera en slags florettistisk sionism innan vi återupptar samarbetsförsök igen. Eller också börjar vi inse vikten av att ses åtminstone ibland. Lagbyggen är nog lättare att få framgångsrika om laget är på plats, både påen del gemensamma träningar, men framförallt på tävlingar (precis som MM påpekar).
    I brist på uppenbara alternativ just nu kör jag individuellt allena.
    Och den typ av ledare som Björn Lindholm efterlyser - en slags militär disciplinfurir av äldre modell - är inte något som lockar mig till lagmöten måste jag nog säga. Att man inom domarkåren bör vara någorlunda strikt är en sak (och i det fallet delar jag det mesta Lindholm säger och har sagt tidigare), men den ledare som skall efterträda Åkerberg bör nog vara intresserad av tvåvägskommunikation i viss utsträckning. Det behöver inte innebära handfallenhet eller allmän anarki, nota bene. Det finns faktiskt variationer eller grader i helvetet om man så vill.
    Och vad gäller florettistisk sionism är väl den här bloggen det enda som ens kommer i närheten av något sådant, även om det numer inte är en florettblogg per se utan en fäktblogg i allmänhet.
    /m.

    SvaraRadera
  7. MRK-->

    "För det första tycker jag inte att det är någon god idé att sprida ansvaret på så många personer som MM föreslår. Det blir alldeles för många som ska tycka och tänka. Redan tidigare var det alldeles för mycket inhämtande av vad fäktarna tyckte om ditten och datten. Det bör läggas upp en glasklar strategi och ett glasklart uttagningssystem och sedan följer man det till punkt o pricka."

    Hur man kan få ovan stycke till "en slags militär disciplinfurir av äldre modell"?
    I så fall kan jag bara beklaga.

    Det liknar väldigt mycket svensk journalistik: man tar ett stycke eller uttryck och så målar man upp det efter egen vinkling - vips har man målat en person i en helt annan färg än den ursprungliga. Billigt!

    /Björn

    SvaraRadera
  8. Björn,
    Vad jag reagerade på var nog att det du kallar för "ditten och datten", d.v.s. ett inhämtande av synpunkter beskrivs som ineffektivt, ointressant eller oviktigt - en åsikt jag inte delar.
    Däremot delar jag din uppfattning att det behövs en glasklar strategi och ett glasklart uttagningssystem, gärna ett som är klart innan säsongen sätter igång.
    När det gäller ledarskapet och de kvalitéer som den nya florettledaren bör ha tror jag att det bortsett från de rent sportsliga meriterna är vettigt att ha en person som kan ta hand om allt det pappersarbete som ändå är aktuellt. Jag tror att det är vettigt om det hela delas på två personer och att den med sportsliga ansvaret sitter med i landslagskommittén.
    De personer jag personligen skulle välja är Jönson och Ljungberg. Jag hade lika gärna kunnat säga Nicolaidis, men det kanske är vettigt om det finns en geografisk jämnvikt - eller också inte, är lite osäker. När det gäller den administrativa funktionen ser jag ingen anledning att gradera, tror både Ljungberg och Nicolaidis skulle göra ett utmäkt jobb som ass.florettledare. För den sportsliga biten vore det roligt om bloggen kunde lista ett par tänkbara kandidater så att dessa skulle kunna diskuteras en smula. Vilka andra än Orvar, Goral, Kanikowski, Ulf Lindholm finns det? Och vilka är ens intresserade av uppdraget?
    Är Martin Magnusson en joker??
    Jag har hört av väldigt pålitliga källor att den danske f.d. fäktaren Thomas Kock är sjuhelvetes bra tränare, både med teoretisk kunskp och praktisk erfarenhet. Dessutom är han en mycket sympatisk person. Skall man fråga honom??
    Eller är det att svälja för mycket stolthet att vända sig till Danmark i ett sådant här ärende?
    /m.

    SvaraRadera
  9. Björn,
    Vad jag reagerade på var nog att det du kallar för "ditten och datten", d.v.s. ett inhämtande av synpunkter beskrivs som ineffektivt, ointressant eller oviktigt - en åsikt jag inte delar.
    Däremot delar jag din uppfattning att det behövs en glasklar strategi och ett glasklart uttagningssystem, gärna ett som är klart innan säsongen sätter igång.
    När det gäller ledarskapet och de kvalitéer som den nya florettledaren bör ha tror jag att det bortsett från de rent sportsliga meriterna är vettigt att ha en person som kan ta hand om allt det pappersarbete som ändå är aktuellt. Jag tror att det är vettigt om det hela delas på två personer och att den med sportsliga ansvaret sitter med i landslagskommittén.
    De personer jag personligen skulle välja är Jönson och Ljungberg. Jag hade lika gärna kunnat säga Nicolaidis, men det kanske är vettigt om det finns en geografisk jämnvikt - eller också inte, är lite osäker. När det gäller den administrativa funktionen ser jag ingen anledning att gradera, tror både Ljungberg och Nicolaidis skulle göra ett utmäkt jobb som ass.florettledare. För den sportsliga biten vore det roligt om bloggen kunde lista ett par tänkbara kandidater så att dessa skulle kunna diskuteras en smula. Vilka andra än Orvar, Goral, Kanikowski, Ulf Lindholm finns det? Och vilka är ens intresserade av uppdraget?
    Är Martin Magnusson en joker??
    Jag har hört av väldigt pålitliga källor att den danske f.d. fäktaren Thomas Kock är sjuhelvetes bra tränare, både med teoretisk kunskp och praktisk erfarenhet. Dessutom är han en mycket sympatisk person. Skall man fråga honom??
    Eller är det att svälja för mycket stolthet att vända sig till Danmark i ett sådant här ärende?
    /m.

    SvaraRadera
  10. Oj, sorry... det blev ett litet dubbelklick där. /m.

    SvaraRadera
  11. Det låter väl lite väl optimistiskt att fråga en tränare i Danmark om han vill ta ett tungt, oavlönat uppdrag i ett annat land?

    SvaraRadera
  12. Jag tror personligen att Lars Fuxen hade gjort ett kanonjobb som ny ledare för floretten. Han är en man som har många idéer och en stark vilja att genomföra dem. Jag tycker att vi behöver lite nytänkande.

    SvaraRadera
  13. Jag tror att Lars Fuxén har rätt mycket som det är i GFK att stå i och utan att vara kritisk mot Lars Fuxén som person bör man nog fråga sig vad han kan tillföra florettfäktningen. Jag antar visserligen att Martin L tänker sig Fuxén i den administrativa rollen, något Fuxén säkert skulle klara av utan problem, men jag skulle nog ändå gärna se någon med lite mer av av renodlat florettintresse även på den posten.
    Och när det gäller nytänkande vore det intressant att höra mer exakt vad det är Martin L tänker sig utöver det som redan nämnts (tydligare planering, konsekvent genomförande av densamma och en något bättre samordning av lägerverksamhet och anmälningsförfarande när det gäller internationella tävlingar). Nytänkande för dess egen skull ser jag inget behov av.

    SvaraRadera
  14. Jonas T:

    Nej, jag är helt på det klara med att det antagligen vore rätt svårt att locka någon utifrån att ta över ett oavlönat jobb, det var mest ett sätt att bolla namn i allmänhet. Jag tror inte att Martin Magnusson är intresserad heller i skrivande stund, även om det för mig knappast är en främmande tanke att han längre fram skulle kunna fylla en landslagstränarroll på ett ypperligt sätt.

    SvaraRadera
  15. Martin M och Martin RK
    Jag hoppas ni inte såg mina inlägg som att jag tycker det inte finns florettister som satsar ordentligt. Tvärt om är jag imponerad av de satsningar som görs av florettfäktare trotts att stödet i princip är obefintligt. Självklart skulle man kunna träna och tävla mer om det fanns bättre ekonomiska resurser.

    angående florettens "diaspora" (kul skrivet förresten) - när får vi den första svenska florettfäktaren som byter nationalitet för att kunna få stöd i sin satsning? =;)

    angående florettledare med "militär diciplin". Det är svårt att ge "order" om att en fäktare ska åka på tävlingar eller läger när ordern avslutas med "men du får betala allt själv". Men självklart bör det finnas klara regler i augusti för vad som krävs för att åka till på mästerskap nästa säsong. Jag tycker också det bör finnas tydliga riktlinjer för hur den omtalade talangpotten ska användas. Är det någon som vet hur stor den är? och vad som gäller för att få del av dessa resurser?

    mvh

    Lasse P.

    SvaraRadera
  16. Lasse,
    Nej jag tolkade dig inte på det viset. Men/Dessutom är du den som kommer med flest konstruktiva idéer och tillför i övrigt en hel del till det här forumet tycker jag - och det berättigar på något vis till att ibland bli lite skarp. Skulle det komma en eller annan snigel på ögat från ditt håll lovar jag personligen att undersöka den noga innan jag hystar tilbaka den.
    /m.

    SvaraRadera