2007-07-21

Heta listan

TRÄNARE Vem kan bli ny landslagstränare? Bloggen placerar här ut en lista med en radda av kandidater. Det skall tilläggas att bloggen inte har frågat någon av dessa om eventuellt intresse, och heller inte har någon påverkan av SvFFs senare val. Detta är kort och gott en lista.

Ulf Lindholm Tränare för FÄG och FKC.
Orvar Jönsson Tränare i Malmö.
Tomek Goral Tränare i Ängby.
Max Hellström Junioransvarig. Medlem i SvFFs styrelse.
Martin Magnusson Aktiv själv. Bosatt utomlands. Kanske just detta som talar emot.
Eric Strand En av Sveriges bättre florettfäktre under 80/90-talet. F.d tränare i GFK.
Anders Lindqvist Tränare i Halmstad.
Andrej Kanikowski Rutinerad tränare i landslagsammanhang. Tränare i Kalmar.
Igor Tsinskij Förbundskapten.
Sergei Paramanov Tränare i GFK.
Oskar Granler fd landslagsfäktare i florett.
Ola Kajbjer fd landslagsfäktare i florett.
Peter Åkerberg Tränare i Jakobsberg. fd landslagsfäktare i florett.
Johnny Enarsson Tränare i Ljungby FK.
Björn Thulin Tränare i Ljungby FK.
Göran Abrahamsson Privat tränare i Göteborg.
Dimitriy ??? Sverigebekant tränare genom MF19.

48 kommentarer:

  1. Det är väl inte en ny floretttränare man söker utan en ny florettledare. Fäktning är en individuell sport där man förhoppningsvis har sin egna tränare. Precis som Kajsa Bergqvist har sin personliga tränare, utan att denne är landslagstränare. Sen kan det vara så att den nya florettledaren även är tränare (vilket kan vara en klar fördel).

    Man kan sedan ha en eller flera tränare som medverkar vid "landslagsläger" och olika tävlingar.

    Men för att lägga till ett namn på din lista: Kristian Witwicki F.d. tränare i Ängby och Bromma Fäktklubb. Tidigare kosulent på förbundet och landslagstränare under 70- och 80-talet. Bor nu i Värmland.

    mvh

    Lasse Peterstrand

    SvaraRadera
  2. på din publicerade lista tycker jag att den mest lämpade TRÄNAREN är Sergiy Paramanov.
    Men som ledare vet jag inte om han är den bäste.
    Han har fantastiska tränaregenskaper och har vettiag åsikter om vad som händeri fäktsverige men vissa svårigheter att förmedla dem. Största anledningen tror jag beror på att han inte anser att det är han jobb att sköta annat än träningen. Iaf inte om han inte får betalt för det...
    sedan tycker jag att det definitivt fattas ett namn på listan och det är Thierry Trottein. En otroligt duktig tränare som borde varit knuten till förbundet för länge sen.

    Skall jag var ärlig vet jag inte vem jag tycker borde axla ledarrollen på fäktsidan. Att ansvaret borde delas är självklart i mina ögon och den som tar på sig att dra den administrativa rollen bör vara duktig på att tala för sig och såinittihelvete envis...kanske en smula galen oxå =)

    För att gör jobbet enklare och tydligt visa för den som administrativa delen vad som önskas av den så bör hela florettsidan struktureras upp. Jag har eftersökt det tidigare o väntar fortfarande på att folk skall fatta...
    vi behöver struktur:
    lång och korttidsplanering
    mål och delmål
    strategier och takatik för att nå fram till ställda mål

    alla andra större organisationer(fotbollsförbundet, volvo...till o me värjan) har detta och arbetar efter satta linjer. En struktur (som den här) är inget som är hugget i sten coh absolut inte till för att styra eller reglera.

    tänk vilken skillnad det hade varit om TÅ hade gått till ett möte med landslagsledningen med någar argument som en sådan struktur kunnat ge.
    TÅ till landslagsledningen:"vi vill ha ett lag med på vm för att vi skall inleda en långsiktig satsning för att 2011 ha ett etablerat landslag med sikte på OS"
    utvöver det visar TÅ om hela planen ekonomisk så väl som mål och delmål. När tiden fär målet är kommen görs en analys av avd som gått fel och vad som gått rätt...o vad orsakerna var.

    Det här är inte så svårt. Vi är inte så många. Det är bara att alla bestämmer sig och enas om en plan. En dålig plan är bättre än ingen plan.

    Viktigt är oxå att Planen/strukturen blir något som används. inte bara ett dokument som de förbundsaktiva sätter in i nån pärm utan något som används från toppen ända ner på knatteträningen!!

    Ännu ett kort inlägg som blev hiskeligt långt...
    /MM-Jr

    SvaraRadera
  3. to build strukture and group of fencers ready to afford any plan swedish foil ned a coach who can sacriface a lot of time to plan it, arrange and executice it...

    offcourse nothing happend just like that and in my opinion to see any effect we need 2-3 seasons...

    question: have we coach with ideas, experience, "workshop" and time to do it...


    I have big respect to D.Paramonov, but can hi focus on foil when his epees fencers have so good results and future?

    list of coaches looks guite nice.. but not so serious...

    SvaraRadera
  4. Under flera år har Kanikowski varit tränare för floretten!
    Har han verkligen varit oarvoderad under dessa år??
    Eller finns det pengar någonstans!!
    Intressant fråga ,eller!!!

    SvaraRadera
  5. Som anonym så anses man ju alltid på denna sida som en negativ person!
    Idag gläds jag dock åt att florettledningengen på fencing.se har lagt ut "utkast på ranking/poänglistor inför säsongen 2007/2008"
    Äntligen är något positivt på gång!
    Bestäm nu kvalificeringspoäng mm och övriga uttagningsregler.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. genrich!
    Som oarvoderad tränare kan du nog glömma alla i din heta lista!
    Möjligen ett undantag! Men det alternativet verkar inte speciellt bra!

    SvaraRadera
  7. -> Anonym:
    Jag har under många år varit med Kanikowski ut, och vad jag vet har det "endast" utgått resepengar och matpengar (som vi har lagt ut och sedan fått tillbaka, mot kvitto)
    Ibland har det till och med varit så att vi inte har gemensamt delat upp Kanikowskis utgifter för att ha honom med, utan att få ngt från förbundet....

    Så ja, han är (var) i allra högsta grad oarvoderad.

    Varför tror du att Henke kan glömma alla på sin lista bara för att det är oarvoderat?!
    Jag ser att det finns flera goda alternativ som skulle ställa upp...

    SvaraRadera
  8. Otroligt fint att höra att Kanikowski ställt upp helt oarvoderat.
    Jag vet att han brinner för fäktning och speciellt för floretten.
    Har alltid hållit honom högt och ännu mer om han ställt upp helt ideellt.
    Tack Andrzej!

    SvaraRadera
  9. MM Sr
    Vilka goda alternativ menar Du skulle ställa upp helt oarvoderat!

    SvaraRadera
  10. Har Du inga synpunkter om vilka tävlingar florettledningen äskar medel för 2007-2008?

    SvaraRadera
  11. - what rules are to qualiffy to EM prag2007 (what are conditions to go there with suport from SvFF and are there posibility to aford f.ex. 80% of those conditions and go there paying for everything by yourself) and how many fencers will go there?

    - what rules are to gualiffy to JVM italia2008 (what are conditions to go there with suport from SvFF and are there posibility to aford f.ex. 80% of those conditions and go there paying for everything by yourself) and how many fencers will go there, is it goal to have a team there?

    - what decisions we can heard about VM in 2007? team? rules?

    - what decisions we can heard about EM in 2008 - there is no chance to qualiffy foil fencer to OS 2008, and there is no chance to qualify team for team world championschips pekin2008 for sweden so those competitions (EM) will be most value for foil

    - why only 3 JVC are added to rankinglist
    why was chosen only that JVC that girls and boys fence together?

    - why JVC london (together with senior satelite) is not on ranking? (boys)
    - why JVC modling is not on ranking? (boys)
    - why JVC Viana do castelo is not on ranking? (boys)
    - why JVC Valdkirsh, Lyon or Zagreb is not on ranking (girls)
    if conditions will be that same as last season (10FIE points) and fencers have 3JVC on ranking its means that everytime on JVC they need to be in "32" ...

    JVC Budapest is almost in the same time as VC Kopenhamm isnt better to send juniors and seniors together to kopenhamm than separate it ??? (two leaders, referies etc)

    Why seniors havent other VC in ranking (espinho, la coruna,) ??

    - why competition in Pisa are added to ranking? last year it wasnt so good competition (only italians) and its not so cheap, there are other good competition that we can decide as a qualification competition,

    - is there any plan to arrange swedish foil referies ? (already we have martin - as candidate and max) why we didnt sign up others as a candidate (Mathias, Henrik L, Andreas L, Petter B, etc) more candidats more chance to have a referee... - candidates also can referee JVC

    regards
    TG

    SvaraRadera
  12. Tomaz tar upp en viktig fråga kring kvalificering till mästerskap.

    Fäktningen är ett fattigt förbund. Som svensk fäktare så är det därför ytterst få som kan räkna med att få ekonomiskt stödd från förbundet. Det gäller i princip alla vapen. Många väljer ändå att göra seriösa elitsatsningar som de själva bekostar. En viktig drivkraft är att kvalificera sig till olika mästerskap. Många av dessa satsningar får dock göras i blindo då fäktarna inte får klara besked vad som gäller för att bli uttagen till mästerskap.

    Jag tycker att det är dåligt och kontraproduktivt av förbundet att inte ta fram en tydlig och långsiktig policy för uttagning till mästerskap. Det är i dagsläget ca 2 månader till VM. I landslagsledningens senaste dokument till florettseniorerna står det ”Vi återkommer avseende uttagning till VM 2007 samt EM 2008”.

    Det bör finnas en långsiktig policy kring vilka kriterier som krävs för att bli uttagen till mästerskap (och helst även vad som gäller för att förbundet ska bekosta deltagandet). Att ha en tydlig policy kostar inte förbundet en krona. Policyn ska vara gemensam för alla vapen och mycket tydlig – uppfyller man kraven så får man åtminstone åka på egen bekostnad. Att landslagsledningen sedan, av olika skäl, kan låta fäktare åka som inte uppfyller dessa krav är en helt annan sak.

    Fäktare som satsar på VM 2010 ska veta vad som gäller redan nu, och inte få besked några veckor före VM efter att landslagsledningen haft en telefonkonferens.

    ...och kanske ska policyn tas fram och beslutas av förbundets styrelse och inte landslagsledningen.

    Mvh

    Lasse P.

    P.S. Om det redan finns en sån policy som jag efterfrågar så ber jag om ursäkt och skyller på mitt dåliga researcharbete. D.S.

    SvaraRadera
  13. Instämmer helt med Lasse -även med hans "ps" eftersom inte heller jag vet vilka regler som redan finns. Sedan skulle man ju kunna tycka att OM det finns sådana kriterier är det ju lite märkligt att så få tycks vara på det klara med vad som gäller och hur dessa är formulerade. I fallet VM -07 vet jag fortfarande inte vad som är aktuellt. Däremot vet jag att det kan ta sin runda tid att skaffa visum och dyl till Ryssland. Så de som i slutänden får/kan/vill åka får vara rätt rappa om de vill komma iväg.

    SvaraRadera
  14. Thierry Trottein är en bra tränare och bör kopplas med förbundet men inte i florett. Värja och sabel i sådanna fall eftersom han tränar de två vapnen och så finns de inge florett på hans förening. det skulle ju försvåra för honom som ledare.

    SvaraRadera
  15. Som anonym vet jag att man inte bry sig om våra inlägg,men jag tycker det är anmärkningsvärt att mitt inlägg från den 23 juli inte har besvarats.
    På fencing.se har Thomas lagt ut florettplaneringenen 2007-2008.
    Detta borde vara högintressant för florettfäktarna.Ännu har inte någon kommenterat hans förslag!
    Det verkar inte vara någon som bryr sig!
    Vad sysslar florettfäktarna med!!!

    SvaraRadera
  16. AnonymII
    Jag förstår om TÅ kastar in handduken när ingen bryr sig om hans försök att få ordning på floretten.
    Han har lagt förslag 2007-2008.
    Han har inte ens fått en kommentar!
    Tacksamt att jobba för florettisterna!
    Speciellt oarvoderat! Nya aspiranter står säkert på kö!

    SvaraRadera
  17. tydligen är alla anonyma debattörer dumma i huvuvdet!! (passande nivå på svar till dylika inlägg)
    Bara för att ni inte skriver ut ert namn innebär det inte att det är uppskattat att ni skriver vilken skit som helst.

    som svar på frågan: Ni har aldrig tänkt på att vi kanske för dialogen på annat forum än bloggen?

    Anonym-yngre-av-två-florettfäktande-bröder

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Jag har precis kollat igenom förslaget för 2007-2008. Jag tycker överlag att den ser helt ok, men tycker lite som Tomaz har varit inne på ovan. Det är för få och kanske lite väl starka JVC-tävlingar som man valt att ta med. Jag tror nämnligen att det är mycket viktigt att tävla mycket utomlands för om vi vill göra svensk florettfäktning mer slagkraftig internationellt.

    Sedan skulle det vara intressant att få en planering där man kunde se när och var eventuella läger skulle ta plats, samt när uttagningar till eventuella mästerskap skall vara klara.

    Önskar alla en fortsatt trevlig sommar!

    SvaraRadera
  19. Till yngre florettfäktande broder!
    Det känns inte bra att bli idiotförklarad efter min insändare.
    Förstår inte vad som har retat upp dig! Jag tycker också att floretten måste få större utrymme i svensk fäktning! Var jag kanske för provocerande för dig?
    Speciellt anonym är du ju inte heller.Det finns inte så många florettbröder,som brukar delta i debatten.Bröderna MM kan vi ju räkna bort.De säger ju rakt ut vad de tänker!Stor eloge till dem!Sedan var ni inte många kvar!
    Dålig stil!!!!

    SvaraRadera
  20. Jeeeez....

    Jag vet inte vilket som är värst, att Anonym inte tror att vi inte har diskuterat Ledarskap/planering eller att jag faktiskt känner att jag behöver skriva en kommentar för att förklara.......

    För det första:
    Allt som rör svensk fäktning gaar inte genom detta forum. Vissa saker är inte för alla, utan rör enbart vissa parter (typ min semesterplanering + kostnadsuppskattningar för JVC tävlingar 2007/2008 som jag har möjlighet att täcka som domare/ledare, som skickades i slutet av juni).
    Varför skall du veta det? Och varför skulle jag använda bloggen för mina högst personliga kommentarer till aarets planering?

    För det andra:
    Semestertider... Alla har kanske ingen Blueberry och vill sitta uppkopplad 24h om dygnet?

    Och det sista:
    Varför i hela friden skriver jag detta........... Att sitta här och känna att jag maaste ursäkta mig inför en person som bara irriterar skiten ur mig ger mig kräkkänningar...

    Lev väl.

    PS:
    För att svara paa vem jag tror som skulle kunna arbeta oarvoderat (varför allt nu skall handla om pengar):
    Jag
    Orvar J
    Göran A
    Anders L
    Mfl...
    Känner du dessa överhuvudtaget?

    SvaraRadera
  21. Till Anonym:
    Nog skrier jag alltid vad jag tycker o tänker...därför trodde jag att du skulle förstå att det var jag (mattias m) som skrev...men det blev ju nästan bättre som det blev.

    Nu ska jag förklara varför det alltid blir så tråkig stämning så fort någon anonym skriver inlägg på bloggen.

    När man skriver som anonym anstränger man sig inte lika (ofta inte alls) för att se till att inlägget inte retar på samma sätt. Det är bra mycket lättare att sticka ut hakan lite extra mycket...

    vidare är det så att de flesta (när nog samtliga) anonyma inlägg hittills har varit retsamma, psykande eller på annat sätt negativa mot oss fäktare eller svensk florettfäktning som helhet, därför är det lätt att misstänka även nästkommande inlägg som negativt.

    Visst skulle vi kunna anstränga oss i det längsta att hålla oss objektiva och konstruktiva i våra inlägg. Det gjorde jag i början...man blir lätt lite trött.

    Det är oxå väldigt opraktiskt att man skriver anonyma inlägg. Skriver fler än en anonym ett inlägg i närheten av varandra läses de som från samma person och det blir väldigt svårt att svara på.

    Lättast vore om alla anonyma tog mod till sig o skrev ut sina namn...annars tror jag att den tråkiga tonen bara kommer eskalera. I sista hand tycker jag att man borde tvinga folk att skriva under...det är väl ingen som e rädd för att säga sin objektiva och konstruktiva kritik här inne?

    Tills vidare tror jag att jag anammar samma taktik som lars P verkar använda numera. Jag ignorerar de anonyma inläggen (det verkar vara fler som gjort det på sistone)

    ha det bra
    /MM-Jr

    SvaraRadera
  22. Anledningen till att Åkerberg avgick måste helt klart varit att han blev mætt på de Svenska florettisternas alla framgångar ;)

    SvaraRadera
  23. Har Bamsetidningen sommaruppehåll?

    SvaraRadera
  24. för fäktintresserade med eller utan bamsetidning så sänder man fäktning på sportnytt i svt ikväll. Under temat destination peking visar man emma samuelsson under ett träningspass med lillebror anton. Lasse samuelsson

    SvaraRadera
  25. En tanke slog mig nu.. Ni skriver att den Svenska floretten borde bli mer internationell... Ni skriver att ni bör vara ute mer på internationella tävlingar och läger. Har ni inte tänkt på att ni är ute väldigt mycket på världscuper och snarliknande. Vad jag vet var bara era juniorer på minst 5 stycken juniorvärldscuper ute i Europa pluss en seniorvärldscup i Köpenhamn.
    Nu tänker jag främst på kadett och juniorklasserna där ungdomarna från länder som tex Kina, Ryssland, USA och Frankrike kan dominera UTAN att ha rest och tävlat i närheten så mycket som era juniorer och kadetter har gjort..
    Dessutom kan ni inte klaga på att ni inte har ett internationellt tempo.. Här hemma finns så vitt jag vet ett stort antal utbildade utländska florettränare som kan bidra med er någonting..

    Har ni inte tänkt på detta?

    SvaraRadera
  26. Kina, Ryssland, USA och Frankrike har mycket bra motstånd nationellt, kanske är Rysslands mästerskap svårare än en världscuptävling. Resten av svaren vet du själv. De tränar mer, och finansieras på annat sätt än i Sverige. De kan ha 4 coacher på 8 fäktare ibland.

    Har du inte tänkt på detta?

    Hälsningar från de sju dvärgarna

    SvaraRadera
  27. till anonym utan tempokänsla:
    jag skulle nog våga satsa min mormor på att du inte är fäktare själv?

    här e en liten överblick på den gångna tävlingssäsongen för de två topp-rankade på junior rankingen

    Minuto: tävlat i 7 JVC (det betyder junior världs cup) plus JVM (det betyder junior världsmästerskap)....men nu kommer det roliga....han har parallellt med juniorsäsongen ställt upp i 7!!! VC (världscup för seniorer).
    tot=15

    Khovansky: tävlat 6 JVC, plus JVM, 5 VC (vara två var GP det betyder Grand prix) och dessutom EM för seniorer.
    tot=13

    De var säkert båda två med på JEM i höstas men jag orkade inte kolla upp det...

    dessutom! kan man ju bara gissa hur många nationella tävlingar har de ställt upp på med nästan lika bra TEMPO på som på touren.

    Och nu till tränare:
    Det finns ingen tränare i världen som kan ge TEMPOträning (lektion etc.) som kan ersätta bra sparring.

    En stor skillnad mellan värja och floretten är det för tillfället finns bättre sparring för värjan inom sveriges gränser.

    Tips från coachen!!! kolla upp på fie's hemsida (www.fie.ch) innan du postar ditt nästa inlägg!!!

    Har du tänkt på detta???

    SvaraRadera
  28. Tack MM-Jr!
    Du var iallafall ärlig och berättade att det var du idiotförlarade mig!
    Förmodligen har du rätt eftersom jag inte fattade att det var du!
    Tråkigt ändå eftersom jag definitivt inte är emot florett-fäktningen!
    Man bör förmodligen hålla tyst!
    Den viktiga debatten förs ju på annat håll!
    Ang LP:s taktik håller jag inte med dig!
    Han verkar vara helt fixerad vid Bamse! Snart sitter väl farmor där med dunderhonungen och basar för floretten!

    SvaraRadera
  29. och du verkar fixerad vid utropstecken!

    SvaraRadera
  30. Ibland kräver språket det!
    Hellre det än sandlådan och Bamse.

    SvaraRadera
  31. Snälla lilla Erik!
    Vad menar Du!
    Nu var utropstecknet där igen.
    Det är väl inga svårigheter att palla.
    Problem i sandlådan? Har du inte fått någon spann och spade av LP?

    SvaraRadera
  32. Som författare till de senaste anonyma inläggen,så slutar jag nu skriva innan vi når botten på sandlådan.
    Länge leve floretten!

    SvaraRadera
  33. thx, wont miss u.

    SvaraRadera
  34. Jag gör ett undantag för dig Erik.
    Har hittills inte sett att du har kommit med något konstruktivt!
    Kommer inte att sakna dig heller!

    SvaraRadera
  35. Snälla webmaster! Gör en ny post snart så vi slipper denna. Det börjar bli outhärdligt.

    SvaraRadera
  36. Ingen kul läsning här precis...
    Tycker nog att bägge parter är lika skyldiga.
    F. ö. är det sällan någon riktig debatt här, utom när någon anonym kommer med egna synpunkter. Då sluter genast florettgänget upp på ett led för att skydda varandras rygg. Kritik (och synpunkter) från "utanförstående" tolereras inte och inom de egna leden finns väldigt lite av den varan (för det mesta ingen alls).
    När en anonym kommer med frågor eller vettiga synpunkter så är det ju bara att hälla bensin på brasan när man kommer dragande med Bamsetidningstramset.

    De få tillfällen då det varit riktig debatt på gång här så har webmaster antingen lagt upp en ny tråd eller så har någon ombetts återgå till sin Bamsetidning. Synd!
    Om man tycker att svensk florettfäktning är så bra att den inte tål att debatteras eller diskuteras - varför kommer då den ena rosa teorin efter den andra upp på en ljusblå himmel?

    Jag förmodar att webmaster vill att så många som möjligt läser den här bloggen. Så blir ju inte fallet om det bara är ett fåtal som blir vettigt bemötta. Anonyma, eller hellre under synonym, kan ofta ha lika vettiga åsikter att torgföra som det fåtal forumpoliser som styr och ställer här. Ju mer jag läser det här forumet, ju mer tycker jag att det passar bättre för ett slutet sällskap - med inloggning och allt. Tråkigt!

    Hälsningar,
    Björn Lindholm

    SvaraRadera
  37. Som vanligt när det gäller Björn Lindholms inlägg håller jag delvis med och delvis inte alls.
    Att föremålet för diskussion alltför ofta är just 'diskussionen' är rätt tröttsamt, jag instämmer helt i vad Björn säger - ingen kul läsning.
    Däremot tycker jag nog att vad som skrivs om att kritik eller synpunkter från vad som kallas "utanförstående" inte skulle tolereras inte stämmer alls.
    Dels kan man ju ifrågasätta det underförstådda antagandet att "utanförstående" inte är florettfäktare, det vet vi ju av naturliga skäl inte eftersom de är just anonyma.
    Sedan borde det ju inte spela någon roll vilket vapen man råkar vara mer intresserad av, men så länge t.o.m. respekterade auktoriteter, som Björn Lindholm själv, beskriver en grupp fäktare som om de hade en slags hemlig agenda (florettgänget sluter upp på ett led och skyddar varandras ryggar) kommer det där att bli en tragiskt självuppfyllande profetia. Det där skapar nog bara motvind tyvärr.
    Att inte hålla med, eller att gå i svaromål är INTE detsamma som att inte tolerera.
    Och att det inte kommer idéer från de "egna leden" tycker jag är direkt felaktigt att påstå. Jag kan bara peka på det som bröderna Magnusson, jag själv, Lars Peterstrand m.fl. skrivit sedan bloggen startades (Eller Björn Lindholm). Att påstå att det i alla de inlägg som skrivits inte skulle ha funnits konstruktiva idéer eller kritik av den egna verksamheten stämmer helt enkelt inte. Vad gäller mina egna åsikter (vilka oftare diskuteras muntligen på klubbnivå eller över telefon med andra berörda) har jag efter bästa förmåga försökt att lägga in dem i mina bidrag här. Den fråga jag sätter främst är att svenska fäktare (och ja, jag talar då om florettfäktare eftersom det är dem jag kan mest om) måste komma ut på fler internationella tävlingar. Med den frågan kommer sådant som uttagningssystem och andra intressanta frågor. Under det senaste året har jag vid minst tre tillfällen haft rätt långa telefonsamtal med den numera f.d. vapenledaren i dessa frågor. Däremot har jag inte haft möjlighet att sitta ner och skriva ner allt i detalj för att publicera det här.
    När det gäller domarfrågan är ju även den i viss mån knuten till möjligheten att skicka fäktare utomlands och väldigt central. Det jag hört om Lindholms arbete i den frågan är mycket imponerande och jag delar överlag hans åsikter som de kommer till uttryck här när det gäller just detta.
    Avslutningsvis vill jag också säga att jag numer är av åsikten att vi bör avskaffa möjligheten att skriva anonymt. Jag kan inte se på vilket vis anonyma inlägg hittills bidragit till en konstruktiv debatt eller diskussion. De gånger de får reaktioner är då de uppenbarligen formulerats med uppsåtet att provocera eller vad man skulle kunna kalla "retas" och jag kan inte se varför det är så angeläget att sponsra den typen av verksamhet.
    Med undertecknade inlägg garanteras åtminstone en viss anständighet och hygglighet parter emellan.
    (Min och Björn Lindholms rätt trevliga surgubbe-relation är ju ett väldigt fint exempel på detta, hade vi varit anonyma kan jag föreställa mig att både Björn och jag använt en något annorlunda vokabulär, men det är bara en tanke.)
    Och argumentet att bloggen skulle tappa sin vitalitet tvekar jag på om det verkligen stämmer. Jag har svårt att se vilka av de anonyma inläggen bortsett från de uppenbarligen oseriösa som inte skulle ha kunnat undertecknas.
    Vore det t.ex. möjligt att hålla bloggen öppen för alla att läsa, men bara öppen att skriva på för de som är villiga att underteckna med namn?
    Det vore en vettig lösning på det "problemet". Och....ojsan....det där var nog nästan ett konstruktivt förslag tror jag visst.
    /Martin RK

    SvaraRadera
  38. Björn

    När anonym skriver:

    "Anledningen till att Åkerberg avgick måste helt klart varit att han blev mætt på de Svenska florettisternas alla framgångar ;)"

    ...så ser jag det som ett sandlådemässigt sätt att försöka håna floretten, och i synerhet Thomas. Detta gör mig förbannad då jag tycker få personer inom svensk fäktning har gjort så mycket för sporten som Thomas. Han har jobbat som ledare i närmare 30 år. Under hans ledning (utan någon egentlig budget) lyckats kvalificera florettfäktare till OS och också fått fram många bra fäktare.

    ...jag tycker också att kommentaren underblåser käbbel mellan vapnena. Jag är en gammal florettfäktare men är i första hand FÄKTARE. Jag arbetar i en klubb som för till större delen fäktar värja, jag blir mycket glad när våra värjfäktare gör fantastiska resultat som på EM. Som gammal florettfäktare blir jag självklart extra glad för florettframgångar, men har inget emot värja eller sabel (jag skulle gärna se att det italienska "lagförslaget" gick igenom så att fäktare av olika vapen började samarbeta)

    ...därav mitt Bamsesvar till anonym.

    Sen är det lite konstigt att du tidigare beskyllt mig för att komma med för mycket förslag och nu (indirekt) att det bara är de anonyma som kommer med förslag - hur ska du ha det?

    mvh

    Lasse Peterstrand

    P.S. Jag håller med Martin RK - kräv registrering för att skriva på bloggen men se till att alla ska kunna läsa bloggen.

    SvaraRadera
  39. Men nog är det svårt att inte hålla med Björn i hans resonemang.
    Om man läser denna bloggen så tycker jag att det först o främst går ut på att gnälla över det motsånd som finns mot florettfäktningen vem som står för motståndet vet jag inte men någon är det.
    Det är väldigt lite rannsakan över de insatser som görs. Senast på EM gjorde Mattias Magnusson ett fullt godkänt resultat enligt bloggen.
    Fär mig åkte han i första matchen efter att ha fått en handfull stötar. Han åkte mot en belgare ock detta landet är väl inte direkt känt för att sopa rent i prislistorna. På TV hörde man dock florettledaren försöka få det till att det var ledarnas fel att Mattias åkte éftersom han inte fick någon hjälp i matchen då man från ledarhåll föredrog Emmas kvartsfinal
    Det blir lite löjligt när ingenting som någon florettfäktare gör är mindre bra utan allt som händer är någon annans fel.
    Jag har inget mot Mattias han är en trevlig o bra kille men hans EM resultat kan väl knappast ses som jättebra.
    När det gäller de resurser som påstås finnas till för värjfäktarna på landslagsnivå förstår jag ingenting.
    Det enda jag vet är att vi föräldrar lagt ca 50 till 60 000 på Emmas o Antons fäktning under säsongen 2006-2007.
    Visst får Emma lite hjälp från förbund o SOK men det är inte så att man som aktiv käkar praliner direkt.
    Mig veterligen så sponsar vi inom GFK våra fäktare lika oavsett vapen detta stämmer väl Mattias.
    Klarar man de krav som ställs är man berättigad till stöd oavsett vapen.
    Sedan är ju sporten tyvärr väldigt svår att marknadsföra eftersom den är kass ur publiksynpunkt.
    Det finns väl nästan ingen sport som är svårare att titta på eftersom det för en lekman inte går att avgöra vem som vinner utan de lampor som blinkar.
    Tar Du då florett är det ju helt omöjligt för folk att begripa vad som står på med de regler som finns där .
    Däremot är det ju bekvämt för de aktiva att gömma sig bakom eftersom jag här på bloggen läst att man kan inte slå fäktare från vissa länder eftersom domarna favoriserar dem.
    Så är det i´alla idrotter att vi små länder blir åsidosatta.
    På bortaplan i Europeiska cuper i de stora lagidrotterna är det svårt att vinna
    Så tyvärr får nog alla fäktare o föräldrar vänja sig vid att det är dåligt med stöd o ersättning alldeles oavsett vapen.
    Så vänj Er vid detta o fundera inte så mycket på annat än att träna o ha kul så kanske framgångarna kommer undan för undan

    Lasse Samuelsson
    Förälder o sponsor.

    SvaraRadera
  40. Hej Lasse!

    Jag vill börja med att säga att jag är mycket glad för framgångar som Emma, de andra tjejerna och värjkillarna nått. Jag tycker också det är helt rätt att värjtjejerna följt av värjkillarna får mest ekonomiska resurser.

    Jag är oerhört trött på bråk mellan olika vapen. Men är optimistisk då den ledning förbundet har idag i mångt och mycket består av folk som delar min synpunkt i detta (även om jag tycker det finna saker de bör ta tag i).

    Det jag tror du har missat är att florettfäktarna i första hand efterfrågar ett system där fäktarna vet att man får stöd om man presterar vissa resultat. Under de år jag har följt fäktningen har florettens resultat inte haft någon större effekt på hur mycket resurser de fått.

    Jag har tidigare presenterat ett system där fäktare får stöd utifrån sina resultat oavsett vilket vapen de fäktar. Det skulle innebära mest till dam- och herrvärjan. Floretten skulle i princip få småsmulor. Det konstiga är att ingen florettfäktare har varit negativ till ett sådant system, tvärt om har man varit mycket positiva. Jag har inte fått några synpunkter från någon värjfäktare eller anonym kring detta förslag.

    Jag tror du och jag kan vara överens om att det bör finnas ett resursfördelningssystem som är rättvist, förutsägbart (man ska veta att man får mer resurser om man presterar bra) och som i grunden sporar fäktare att satsa seriöst oberoende av vilket vapen man fäktar eller om man tjej eller kille. Eller är du av annan åsikt?

    mvh

    Lasse Peterstrand

    SvaraRadera
  41. "På TV hörde man dock florettledaren försöka få det till att det var ledarnas fel att Mattias åkte éftersom han inte fick någon hjälp i matchen då man från ledarhåll föredrog Emmas kvartsfinal"

    Det är fel att skylla på någon annan. Nu vet inte jag om matcherna inträffade exakt samtidigt, men jag har varit med om ignorans av coaching i landslaget förut.

    JEM 2007 i Poznan fäktade jag i 32-tableaun mot en förstarankad fransman. Matchen slutade visserligen 15-9, men jag fick höra när förbundskaptenen frågade om resultatet (han hade inte sett matchen) tolkade han matchen som "chanslös" från min sida. Det speglade inte alls matchbilden och det var ju inte direkt det stödet man önskade från förbundskaptenen...

    JVM 2007 i Belek fäktade Nicolaidis i 64-tableaun, mot en duktig kines. Några meter bort från pisten stod förbundskaptenen och pratade med någon coach, helt ointresserad av matchen.

    Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är ganska tungt på mästerskapen med en sådan liten feedback. Vet inte om detta är On eller off-topic, men ville bara tillägga att vissa fäktares matcher ibland glöms bort. t ex I pouleomgången i JVM 2007 såg jag först förbundskaptenen när jag bara hade en match kvar.

    Om jag går lite mer On-topic(?)så tycker jag att man inte ska vara värd några pengar om man inte lägger ner en stor del av sin tid till att satsa på fäktningen. Bara för att det är relativt enkelt att komma in i landslaget i denna sport betyder det inte att man lätt ska få pengar från förbundet.

    SvaraRadera
  42. Testar att vara påloggad!
    Weggo = Roger S

    SvaraRadera
  43. Nya trådar o nej till de anonymas skara vilket säkert är bra gör att det tar lite tid att svara Er grabbar men jag gör det nu.

    Till Lars

    Självklart skall det vara samma förutsättningar till alla oavsett vapen. Det är i dagsläget inte bara floretten som inte vet vad som gäller exakt vad gäller pengar o vilka tävlingar som skall åkas på det gäller värjan oxå.
    Givetvis har det med att göra att det finns för lite pengar till de aktiva för att sporten är som den är. Troligen vill man inte utlova för mycket innan om inte pengarna skulle räcka åt alla
    Att det varit tunnsått med framgångar de senaste 25-30 åren spelar givetvis in. Frånsett en o annan aktiv (i princip bara Peter Vanky )har fäktarna tyvärr varit för dåliga i konkurrens med andra idrotter i vårt land.
    Fördelningen mellan administrativa kostnader inom förbundet ock pengar till de aktiva kan diskuteras men det har man styrelse
    till inom förbundet o vill man påverka får man väl deltaga där.
    Personligen kan jag inte bedöma vad man gör åt detta då jag inte är kunnig tillräckligt i ärendet.
    Vad jag förstår däremot är att detta är en kostnadskrävande sport
    o att pengar är något Du får försöka fixa själv.
    Alldeles oavsett vapen får Du finansiera Din idrott på det ena eller andra sättet.
    Det kan vara skillnad mellan vapnen men den är inte jättestor.
    Fäktar Du värja får Du i dagsläget mer hjälp eftersom framgångarna är o har varit större men den är marginell.
    Jag har försökt att "sälja" mina barns prestationer under alla år men det är jättesvårt o ett EM-Silver hjälper inte så mycket som man hoppats. Är Du inte i världstoppen får Du väldigt lite hjälp eller ingen hjälp alls av förbundet vilket är ganska logiskt med tanke på de medel som står till buds .

    Till Philip vill jag säga att ledarna inom fäktningen måste vara unika.
    I så fall är de de enda ledarna jag träffat på som vill att de aktiva skall förlora.
    Det är inte min erfarenhet av de svenska ledarna. Möjligtvis kan klimatet mellan vapnen som vad jag förstår pågått i urminnes tider spela in.
    Får man läsa att man är oduglig som ledare o struntar i de aktiva tror jag inte att det underlättar det framtida samarbetet med berörd ledare. Jag var själv nere på JVM som förälder ock följde bland annat Karins öden o äventyr ock de svenska ledarna var på plats o hela den svenska truppen följde Karins matcher.
    Om Du tänker efter lite så finns det väldigt lite logik i att ledarna inte vill att fäktarna skall vinna.


    Lasse Samuelsson

    SvaraRadera
  44. Nu sade jag visserligen ingenting om att ledarna inte ville att fäktarna skulle vinna. Jag sade inte heller någonting om att ledarna var odugliga. Jag sade bara det jag har upplevt, sett och hört. Men man kan ju tolka situtationerna hur man vill.

    SvaraRadera
  45. För att kommentera den på tv kommenterade händelsen:
    Jag fäktade en match bland dom 64 som började en stund efter emmas kvartsfinal. En match som jag kom helt fel in i och där jag kände att jag aldrig hittade vad jag skulle göra. Alla som såg kan nog enas om att det inte var den bästa fäktningen som jag presterat. Jag hade kan man lugnt säga behövt lite hjälp vid sidan av efter som jag hade stoppat huet i en påsen o glömt påsen vid poulepisten. Vid pisten står två coacher o hejar på Emma. Jag förstår dem, jag förstod dem oxå när jag fäktade även om en tanke allt slank iväg i periodpausen att det hade varit bra om emmas match tog slut snart. Efter jag hade åkt ut ringde TÅ o frågade vad som hänt, hur jag kände o hur tävlingen var i allmänhet. Då sa jag att "det var synd att det inte stod en coach vid sidan av för att det hade jag nog behövt" sedan hur detta lät i media det vet inte jag. Faktum var att den ende som ropade nånting till mig innan emma hade åkt ut var Igor. Tack för det. Nu tog emmas match slut när det stod 9-5 lr nåt och jag var sur o svårcoachad. Sergiy gjorde några försök men både han o jag kände nog att det var lite för sent.

    Nu är jag inte helt missnöjd med tävlingen. Jag gjorde en bättre poule än jag någonsin gjort tidigare och slog den 12e rankade i världen. Sen att jag förlorade mot en kille som jag kanske skulle ha vunnit mot med en bättre fäktning det ligger nog mer i ett problem som vi har diskuterat tidigare. Nämligen det att jag var nog ganska nöjd med min poule. Det är nåt som har hänt mig tidigare och något som jag försöker jobba med. Men det svåra e ju att man bara får chansen varje gång man överträffar sig själv. Eller hur? =)

    SvaraRadera
  46. Mattias

    Alla som idrottat vet väl att det är bra med hjälp o stöd i samband med tävlingar ock jag tror säkert att Sergiy som är Din tränare hjälpt Dig eftersom han hjälper alla sina elever i mån av tid på alla möjliga tävlingar runt om.
    I TV pratades det om de olika vapnen generellt mellan kommentatorn ock Åkerberg eftersom både värja o florett ingick i sändningen.
    Kommentatorn konstaterade att Sverige historiskt varit mest framgångsrika i värja ock Åkerberg menade att anledningen var att floretten alltid behandlats styvmoderligt vilket knappast är av intresse för TV tittarna.
    Din insats nämndes i positiva ordalag o det konstaterades att Du var helt utan ledarhjälp för att Emma gick kvartsfinal. En tydlig markering från TÅ att floretten som vanligt var åsidosatta.
    Detta är inget Du kan hjälpa men diskussionen blir lite löjlig. Problemet är väl att Du gör en mindre bra insats jämfört med ditt fäktande tidigare under dagen, vilket Du själv konstaterar.
    Vill göra klart för alla att jag har den största respekt för Dig Mattias ock att jag skiljer på sak o person i sammanhanget.
    Det enda jag menar är att får man en handfull stötar i en match alldeles oavsett vapen har insatsen varit mindre bra.
    Att skylla det på det ena eller andra blir i mina ögon bara löjligt. Ett antal idrottsintresserade människor som känner mig o Emma men aldrig varit i kontakt med fäktning har efteråt frågat mig vem experten var o varför han verkade helt oengagerad när en svensk junior först gör en oväntad upphämtning i semi (underläge 2-7) ock sedan pressar en dubbel OS-medaljör i finalen.
    Jag har inget svar att ge men misstänker att den stora fejden mellan vapnen ligger bakom.
    Detta tycker jag är skit. Självklart unnar jag alla aktiva svenskar framgång alldeles oavsett sport o gren i samband med alla idrotter. Kan också vara så att Åkerberg var väldigt engagerad men dolde det ock ville vara professionell i samband med TV-sändningen o att jag ock andra feltolkar alltihop. Vad vet jag.


    Lasse S

    SvaraRadera