2007-07-04

Dubbelt svenskt bland de åtta!!!

EM Vilken skiva ska man lyssna på idag då? Lätt utsvulten och trött kommer man hem efter jobbet och får se att de svenska herrarna levererar dubbelt upp dessutom. Jag antar att man får gå hyfsat långt tillbaka för att hitta två svenskar bland de åtta bästa på ett seniormästerskap.

Den spontana tanken efter gårdagens bravader var att framgång kanske föder framgång. Riktigt så här bra hade jag nog inte grubblat över. Joar har hunnit skaffa en del rutin, och var bland de 8 även på Universiaden. Den tävlingen mönstrade ett startfält väl i klass med den tuffaste GP-tävling du kan hitta, så visst finns kapaciteten hos Sundman. Men att han skulle plocka fram den till detta mästerskap anade jag inte.

Vad gäller Frisell så är det så vitt jag vet mästerskapsdebut för honom. Rätta mig gärna om jag har fel. Hur som helst är han kanske än mer otippad. En stöt från medalj i ett senior-EM. Ett mästerskap utan "blåbärs-nationer" och lilla Sverige har två man bland de åtta.

De svenska herrarna har knipit lagmedaljer i både VM och EM under 2000-talet, men sedan Vankys glansdagar har det varit skralt med individuella resultat på herrsidan. Nu har vi helt plötsligt två killar med många år av internationell fäktning framför sig som gör sig ytterst gällande vid ett mästerskap. Vi ska heller inte glömma Anton Samuelssons fina insats i kadett-VM. Det känns som vi kan ha ett lag på gång även på herrsidan. Tänk framtid. Tänk lag. Tänk OS. Det kan bli riktigt roligt att följa lagtävlingarna under detta mästerskap.

Idag får det bli en genomlyssning av Johnny Cash American-skivor. Hans cover på U2´s jättehit "One" är lika kusligt överraskande bra som dagens svenska prestationer.

20 kommentarer:

  1. Riktigt kul! Jag blev riktigt överraskad.

    "En stöt från medalj i ett senior-EM" Nja, 8-15 slutade frisells match!

    SvaraRadera
  2. Det verkar som om vi får vind i seglen så sakta. Stort grattis!!

    SvaraRadera
  3. Härligt...
    Och aatrigen, Henke... Du har lagt in en extra växel i skrivandet.. Förbannat bra och intressant krivet...
    STv-Sporten nästa? *s*

    SvaraRadera
  4. Förresten, nu kommer fortsättningen paa min reflektion ang. de 16 bäst rankade efter poulerna:
    I HFL saa var 13 utav de sista 16 rankade 1-16 efter poulerna (och de 3 övriga ocksaa bra rankade)

    I DFL saa var 14 utav de sista 16 rankade 1-16 efter poulerna (och de 2 andra 21 och 25)

    I HV var endast 5 utav de sista 16 rankade 1-16 efter poulerna (där de övriga var rankade upp till 68)

    I DV var endast 4 utav de sista 16
    rankade 1-16 efter poulerna (de övriga var rankade upp till 55 (55, 53, 51, 49, 47...))

    I HS var 8 utav de sista 16 rankade 1-16 efter poulerna (där de övriga var rankade upp till 33)

    I DS var 9 utav de sista 16 rankade 1-16 efter poulerna (där de övriga var rankade upp till 34)


    Lite intressant skillnad mellan vapnen, kan man tycka... Vad kan detta bero paa?

    SvaraRadera
  5. Martin: kan det bero på att bredden på toppen är mycket bredare inom värjan än i floretten?

    SvaraRadera
  6. Intressant...
    Hur förklarar du daa "bredden" i sabeln daa, i.o.m. att den ligger imellan FL och V?

    SvaraRadera
  7. Ja, med mitt resonemang så borde ju bredden på sabeln ligga mellan floretten och värjan? Men sen är det förstås tillfälligheter som spelar in. Har du någon annan förklaring, eller håller du med mej?

    SvaraRadera
  8. Snälla Henke, gör om det här till Florettbloggen istället.

    SvaraRadera
  9. Whut?!.. Vad är det sista för kommentar, egentligen?
    Fasen, detta är, om man bortser fraan alla sportsliga framgaangar, det bästa som har hänt svensk fäktning paa länge!!

    Vad har du, anonym, för argument för ditt uttalande?

    ... Konstigt...



    -> Rille:
    Nej, jag haller inte med riktigt dig. Det är 22 st över hundra poäng paa FIEs ranking för VH, och 17 för FH (med 1 tävling mindre). Och att S skulle ha mer bredd än FL haaller jag som högst otroligt.

    SvaraRadera
  10. Pouleresultaten är ju inte särskilt intressanta förutsatt att Du går vidare förstås.
    Det kan ju vara bra om man kan slippa någon omgång i direktkvalificeringen också.
    WC - tävlingar ock framförallt mästerskap är det ju bara bra fäktare som deltar.
    Alltså stor skillnad mot svenska tävlingar där en stor del av deltagarna är motionärer. I Sverige slutar ju resultaten i huvudtävlingen i stort sett som efter pouleomgångarna.
    Det ser man ju på detta EM där Emma S är på väg ur tävlingen i 3 matcher medan Nina W ligger på 3e plats efter poulen ock åker i 32 tablån.
    Lite flyt med lottning medgång samt lite bäst när det gäller så kan det gå bra.
    Jag tror inte pouleresultaten är annat än det det är, nämligen kval in till huvudtävlingen.

    Lasse Samuelsson

    SvaraRadera
  11. ->Lasse:
    Jag jämför inte med svenska tävlingar, utan enbart de olika vapnen i detta EM.

    Saa du menar att inställningen paa värjfäktarna skiljer sig saa markant fraan florettfäktarna paa EM nivaa? Att värjfäktarna tycker att "Ja, ja, bara jag tar mig vidare fraan poulen" medans FL ger max?..
    Tveksamt, enligt min mening.

    SvaraRadera
  12. Haha.. Mer onödigt vetande:

    Utav de 20 bästa resultatmässigt var:

    HV: 55% (11st) bland de 20 bästa europeerna paa världsrankingen (som var närvarande, daa man har räknat bort italienare 5,6,7 etc)

    HFL: 75% (15st) bland de 20 bästa europeerna paa världsrankingen (som var närvarande, daa man har räknat bort italienare 5,6,7 etc)



    Vad jag vill visa med detta? Ingen aning, men jag har lite tid över paa jobbet...;o)

    SvaraRadera
  13. mm

    Bara för att mina barn fäktar värja tror jag inte att det är någon skillnad på attityd mellan vapnen.
    Det kan vara en kvalitetsskillnad på de aktiva mellan vapnen men det hör inte hit. Märk att jag skriver kan så inte Du blir arg på mig.
    Jag har begränsad erfarenhet av fäktning o individuell idrott utan mer av lagidrott
    Dock har jag upptäckt att mina barn fokuserar för mycket på sådant som inte har med huvudtävlingen att göra.
    På en pouleomgång behöver Du vinna 2 matcher punkt slut.
    Vilken ranking Du har, hur det känns i benen hur ljuset är vad Du ätit bla . bla bla. hör inte hit.
    Vinn nästa match så går det bra o analysera Din motsåndare inget annat.
    Detta är det fina med idrott, det är nya insatser varje gång.
    Jag tror inte att de analyser Du gör mellan vapnen o pouleresultat är av intresse utan mera slumpens skördar

    Lasse S

    SvaraRadera
  14. -> Lasse:
    Ingen fara, skriv du vad du vill...;o) Du behöver inte putsa det för mig.

    Folk faar tycka precis vad de vill, men jag lackar ur när de inte vaagar staa för sin aasikt.

    Saa, Lasse, dina aasikter mottages tacksamt!

    Sedan har givetvis slumpen del med det hela att göra, men att det är hela sanningen när det är saa genomgaaende per vapen tror jag inte...

    SvaraRadera
  15. MM

    Detta med Poule contra huvudtävling är väldigt intressant.
    Min erfarenhet ( återigen mina barn) är att man blir väldigt påverkad av vad som sägs innan en tävling.
    T ex Det är en internationell tävling som är uttagning till ett mästerskap. Kraven för att deltaga på kommende mästerskap är att komma bland de 16 bästa.
    Nog f-n gör de sin sämsta match när de kommer till de 16 o åker ut där. Det syns på 100 km avstånd att telningen är nöjd o klar för dagen
    Då säger den korkade pappan.
    Varför är Du sämst när det gäller.
    Blir lite tyst i bilen en stund men det är inget problem för vi har 120 mil kvar att köra o de brukar sällan klara att sura i 15 timmar
    Jag tror detta med att ladda om inför nästa match är de svenske väldigt dåliga på.
    Är inte Din erfarenhet att svenskarna nästan alltid har en bättre ranking efter poulerna än när tävlingen är slut?
    Är fortfarande förvånad över detta.
    Kanske Du kan köra en statistik över detta det tror jag är intressantare.
    I mitt huvud avgörs tävlingen 18,00 på kvällen inte 09,00 på morgonen.
    Alltså måste Du prestera bättre o bättre under dagen inte tvärt om
    vilket det lätt kan bli om Du blir nöjd lite för fort


    Lasse S

    SvaraRadera
  16. -> Lasse:
    Du har alldeles rätt när det gäller inställning och "nöjdhet"...
    Som sagt, det var inte det jag menade med min sk. statistik, även om inställning mm. är i allra högsta grad intressant det med.

    SvaraRadera
  17. Min teori är att det är både lättare och svårare för en värjfäktare att göra bra tävlingar. Jag menar inte att vem som helst kan göra en topptävling internationellt, men om man jämför VC-säsonger och resultat mellan Herrseniorer i värja och florett kan man se en betyligt större jämnhet i toppen hos floretten.
    Vad detta sen betyder kan man ju fråga sig.

    Betyder det att värjan har mer med dagsform att göra än floretten? Betyder det att floretten är en bedömningsport vilket gör att om man heter Sanzo så kommer man automatiskt topp 8? Eller betyder det något helt annat?

    I värja har du mer än dubbelt så stor träffyta som i florett. Alltså även mer än dubbelt så stor chans att bli träffad? Således borde det vara större chans att en duktig värjfäktare gör misstag än en florettfäktare. Gör florettisten ett misstag kan han senare ha tur och bli träffad ogiltigt. Kanske kan MMs statistik helt enkelt förklaras av vapnens förutsättningar.

    Statistik är alltid bara statistik. Men kul läsning var det.

    Man tackar för komplimangerna Martin.

    /Webmaster

    SvaraRadera
  18. Det här med jämförelsen mellan Värja och Florett kan ju förklaras med att det, enligt min mening, är mer slumpartat i värja. Som florettfäktare är det alltid en som har bollen, precis som i pingis. Det är (så gott som) alltid en som har förtur. Detta bör gynna en bättre fäktare, som kan kontrollera matchen. I värja vet du aldrig vad din motståndare gör, då han inte behöver göra "rätt" för att få poäng. därför är det oerhört svårt att leka hem en match mot en sämre motståndare i Värja än i Florett. Därför är det ju då troligt att de bästa vinner i Florett, medan det är mer chansartat i Värja. du behöver mer "flyt".
    Förstår ni hur jag tänker?

    Joakim Lindqvist

    SvaraRadera
  19. En liten amatöranalys

    Värjan är bredare än floretten då dett finns ett antal mindre fäktnationer som valt att helt fokusera på detta vapen (t.ex. Norge). Detta gör att värjtoppen blir bredare och jämnare. Jag tror också att det finns en lite större slumpfaktor i värja.

    Inom floretten har de stora traditionella europeiska fäktnationerna en starkare ställning. I dessa länder är det vanligare att man börjar floretten och fäktar det längre upp i åldrarna. Jag tror därför att de riktigt stora fäkttalangerna väljer florett i dessa länder. Detta gör att det blir en större spridning i toppen. Inom floretten har domaren en viktigare roll. Att som svensk fäktare möta en etablerad fäktare från en stor fäktnation är inte enkelt. För florettfäktare är det därför viktigare att ha en bra ranking inför direktelimineringen. Du vill hellre möta en portugis än en italienare även om de fäktmässigt är lika bra.

    mvh

    Lasse Peterstrand

    SvaraRadera
  20. saa, det genererade lite diskussion ändaa...;o)

    Jag tror att Jocke och Lasse P behandlar ämnet paa ett bra sätt... Att bara säga att värjan är tur eller att floretten har för snäv topp funkar inte alls, men statistik är ganska intressant ibland, eller hur? ;o)

    -> Henke:
    Bjuder paa den, mot en öl paa Avenyn i sommar...;o)

    SvaraRadera