2007-06-08

Fäktgymnasiet

DEBATT Även i detta ämne har en debatt efterfrågats. Undertecknad har själv studerat vid FÄG och har därför en hyfsad aning om hur det går till där. Men någon lång utläggning om herrar Malmgren, Hellström osv behövs inte. Låt oss istället kontrollera färskvara.

Förra säsongen hade Ulf Lindholm 3 fäktare bland topp-20 på JVC-rankingen - alla i olika klasser och i två olika vapen. Vilken annan tränare i Sverige hade det? Att folk ifrågasätter kompetensen på fäktgymnasiet är för mig en stor gåta. De vet helt enkelt inte vad de pratar om.

Behovet av det är däremot en annan sak. Folk verkar inte vilja, få, orka, kunna flytta i så ung ålder. Vitsen med gymnasiet är ju att eliten skall vara samlad på ett ställe, och träna tillsammans. Så är det inte i dagsläget. Kanske skulle FÄG kunnat få större ekonomiska medel att röra sig med om det hade varit ett elitcentrum?

Men samhället utvecklas. Ungdomarna utvecklas, och i dagsläget är det få ungdomar som vill lämna hemmets trygghet. Att möjligheten att studera sporten på egen ort är tillgänglig i stort sätt på varje skola gör det ju inte lättare för FÄG.

Det kommer aldrig att gå att avgöra huruvida enskilda fäktare har blivit bättre/sämre av att börja/inte börja på FÄG. Det är tämligen meningslöst att diskutera det därav, men man kan diskutera behovet. Man kan diskutera hur man bör göra för att rekrytera fler elever till det FÄG som existerar idag. Förbundet kanske borde engagera sig mer i denna fråga, då man tydligen vill ha FÄG kvar så mycket att man vågar trotsa stora mäktiga RF. Eller är SvFF helt enkelt bara rädda för förändringar?

46 kommentarer:

  1. FÄG behövs definitivt!
    Speciellt för presumtiva elitfäktare på mindre orter.Dessa har ju inte några att träna med!
    Jmf Gbg,LjFK o KFK.
    Tror nog att de flesta ungdomar kan lämna hemmets trygga vrå och lugnt flytta till Karlskrona under några år.Hade varit mer osäker om FÄG legat i Sthlm el Gbg.Enligt rykten söker fler till FÄG kommande år än under de senaste åren.Bör kunna verifieras av Ulf Lindholm.
    Positivt att SvFF trotsar RF, men måste då leva upp till att vissa läger skall läggas till FÄG mm.

    SvaraRadera
  2. FAG as a elitecentrum is imposible actuall, in swedish fencing there is no chance to arrange something like this...

    there is no professional fencing, so it can not be professional elitcenter (tauber, bonn, azs-awf warszawa, azs-awf gdansk, etc)

    maybe better idea is to arrange some places for every weapon that they can meet withother and practice.

    BTW from elitconference I remember that this idea is reserved for upsala - my opinion atleast for geographic situation no good idea...
    but...

    SvaraRadera
  3. Varför skulle inte FÄG kunna bli ett svenskt "elitcentrum"?
    Jag fattar inte vad Goral svammlar om!
    Enda stället är kanske Ängby med proffessionell tränare och allt!

    SvaraRadera
  4. what is definition of elitcentrum?

    I think that should be place for fencers, mainly juniors but kadetts and seniors also to practices on highest level.

    To do it you need:
    - good gym with everything what they need
    - social (rooms/flaat) conditions for fencers
    - shool or universitet for fencers
    - group! of coaches, medical stuff, etc

    national elitcentrum is not only conditions, it should be plan, atmosphere and results --- this all together should motivate and invite other fencer to join...

    for example:
    AZS-AWF Gdansk have 9 coaches only for foil
    AZS-AWF Warszawa have 6 foil coaches, 6 sabre coaches, 2 epee coaches

    thoose clubs are conected with shools of sport championships (with fencing classes) they have to disposition nice fencing gym 24/7, suport from Academy od physical education,

    this is something like elitcenter.
    for. ex. AZS-AWF Warszawa is Academic Sport Center in fencing.

    Students which come there have full suport. If they are in top 8 in kadet / junior class klub and shool cover all costs (food, equipment, camps, travels, etc)

    show me where something like this can be arranged in sweden ??

    SvaraRadera
  5. Just det!
    Vad är definitionen på elitcentrum?
    Vad den är i Polen har vi fått veta!
    Vad är den i Sverige?
    Stämmer kanske inte med Polen eller Tyskland!
    Jag nämnde aldrig elitcentrum! Detta införde Goral!!
    Jag tycker att men skall samla fler elitfäktare i Sverige på ett ställe för att ge bättre träningsmöjligheter och komma framåt!
    Utbildningen ger faktiskt mer än bara fäktning! Även domar-utbildning,instruktörsutbildning mm ingår.

    SvaraRadera
  6. Hallå! Hallå! Hallå!
    Det ekar tomt!
    Finns det inte någon i hela fäkt_Sverige som har synpunkter på fäktgymnasiet.
    Har även florettfäktarna somnat in!
    Ni har klagat på att Ni inte fått något stöd från förbundet!
    Nu fick Ni det vid JVM senast(50%)
    men det räckte tydligen inte. Jag har inte sett en enda positiv kommentar till detta!Eller kommentar överhuvudtaget!Vad förväntar Ni Er 150%! Eller?

    SvaraRadera
  7. Skulle kunna tänka mig diskutera frågan, men är inte intresserad av att debattera med anonyma skribenter.

    mvh

    Lasse Peterstrand

    SvaraRadera
  8. Jag förstår Ditt svåra dilemma.

    SvaraRadera
  9. Ack, ack, stackars Lars...

    SvaraRadera
  10. Det var inte bara florettisterna som "bara" fick 50% stöd. Resterande värjfäktare förutom damjuniorlaget fick också 50% i stöd. Och därifrån har man inte hört några klagomål!

    SvaraRadera
  11. Såja Anonym

    Be mamma göra en kopp Oboy, ta din Bamsetidning, sätt dig i din myshörna och andas lugnt så ska du se att din oro går bort.

    mvh

    Lasse

    SvaraRadera
  12. hur mogen är den här lars egentligen?
    låg nivå, trist!

    SvaraRadera
  13. Och nivån från anonym var skyhög? Lägg av nu och inse att ingen vill diskutera så här allvarliga och viktiga frågor med någon som inte ens vågar säga vem han/hon är.

    SvaraRadera
  14. Bättre en diskussion än ingen alls skulle jag ville säga.

    SvaraRadera
  15. Tja!
    Kul att det försiggaar en "diskussion" här...
    Men otrolig trist attityd.

    Huruvida pengar har utgaat för JVM har ej kommit till min kännedom, men vad jag vet är att Mattias (som enda florettist) kommer att faa anmälningsavgiften samt ett visst resebidrag till EM, och han var mäkta glad och överraskad när han fick reda paa detta!

    Saa nog är folk tacksamma alltid, men man kanske inte basunerar ut att man fick si eller saa paa ett saant här forum.

    Och förresten, lite oboj, mjölk, en banan och lite havregryn gör en förbannat god "efter-träningen-shake"...;o)

    SvaraRadera
  16. Återigen...

    ...jag diskuterar inte med anonyma skribenter, förutom att diskutera frågan kring anonymiteten (och reta dem lite...)

    Ska vi ha någon vettig och seriös debatt (vilket alltid är bra) så behövs det debatörer som vågar stå med sitt riktiga namn.

    mvh

    Lasse P.

    SvaraRadera
  17. Skönt att veta att det finns flera anonyma!
    Vem har sagt att anonyms nivå var skyhög!
    Däremot var den betydligt högre än Lars P:s sandlådenivå!
    Jag tar upp konkreta frågor: FÄG:s vara eller inte och varför hat inget positivt sagts från florettensidan ang förbundets stöd till JVM!
    (Får väl hoppas att Lars snart vaknar upp i myshörnan efter mammas oboy mm)
    forts:

    SvaraRadera
  18. forts: Martin. Det är bara att läsa på förbundets hemsida och se vilka satsningar som utgått till florettfäktarna!
    Förrut har ni hela tiden klagat på att förbundet som inte satsat på floretten.
    När man nu gör detta så finns det inte ett positivt ord!Säkert en bra signal till förbundet inför framtiden!Lycka till!
    Lars1 Jag tror inte att du retat någon anonym.Vi vet vad vi sysslar med. Jämfört med många andra!

    SvaraRadera
  19. Lasse P!
    Återigen!
    Din Bamse och oboy tillförde inte mycket!

    SvaraRadera
  20. Tråkigt att enda sättet att få någon diskussion på sidan tycks vara att skicka anonyma insändare!
    Men då de håller sig på Lars P:s nivå,så avstår jag gärna.Jag tror inte han kommer att sakna mig!
    Har alla fått spann och spade, Hej och hå!
    Tack för mig!

    SvaraRadera
  21. Rubriken var Fäktgymnasiet!
    Nu är vi djupt nere i sandlådan Lars!

    SvaraRadera
  22. Bara de namnlösa som gräver ner sig i sand.

    Skall florettisterna uttrycka enorm tacksam het för att man liksom värjan får VM-pengar när man uppnått gränserna. Jag har nämligen inte hört någon gnälla om detta, vilket gör att jag inte förstår anonyms poäng.

    MVH Webmaster

    SvaraRadera
  23. Italienarna har lagt fram en motion till FIE som jag tycker är intressant.

    "Thinking about the possible solutions concerning the Olympic qualification for the team
    competitions after Beijing and towards London 2012, and awaiting for further details, let me
    propose the following :
    the possibility to organise relay team competitions by sex at the 2008 Junior World Championships in order to have technical estimations to be discussed starting from the month of January 2009.
    Two athletes per weapon should participate in the team competition at 60 hits. That is for the
    men’s team : two foil fencers, two sabre fencers, two epee fencers.
    For the women’s team : two foil fencers, two sabre fencers, two epee fencers with the
    possibility to use a reserve.
    Therefore concerning the 2008 Junior World Championships, 6 medals could be awarded for
    the individual competitions and two medals for the team competitions, in actually reducing the
    competition of one day.
    With the hope that this proposition will give opportunities of discussion and more perspectives
    for our sport. "

    För oss som gillar fäktning oavsett vapen och som vill få bort bråken mellan olika vapen är detta ett intressant förslag. Tänk bara vad intresset för sabel t.ex. skulle öka. Jag lade tidigare fram ett förslag där man skulle ha en liknande tävlingsform på SM-nivå (men jag hade skapat en gemensam tävling för herrar och damer)).

    Men det är väl en lång väg innan Italienarnas förslag går igenom.

    mvh

    Lasse P.

    SvaraRadera
  24. Yeeeezzzz.....

    Har har det varit aktivt...

    Förresten, en liten fraaga:
    Jag är alldeles säker paa att de som fick bidrag är överlyckliga för detta, även om de inte slänger sig ner paa knä och kysser naagons fötter.
    Har för övrigt inte hört naagot fraan vare sig värjfäktare eller florettfäktare angaaende JVM...

    I vilket fall saa tror jag att den/de anonyma har uppnaatt sitt maal att totaldöda diskussionen, för jag tänker daa inte blanda mig i fortsatta ämnen paa bloggen förrän det har ordnats upp i träsket.

    Grattis!

    SvaraRadera
  25. Till och med undertecknad har tröttnat på larvigt användande av bloggen. Det vore trevligt om debatten höll sig ovanför tonårsfinnestadiet! Var finns alla duktiga fäkt-tjejer ni brukar ju kunna få upp debatten på trevlig nivå.
    Rskå

    SvaraRadera
  26. Henkes debatt-text handlade väl om FÄG, men kommentarerna verkar mest handla om annat.
    Jag tror det är som han säger att att hemortsalternativet har konkurrerat ut många idrottsgymnasier. Det är en positiv sak när det gäller trygghet med att få bo kvar hemma osv. Fast i en sport som fäktning behövs det att kunna samla en grupp av motståndare på ett ställe. FÄG har under en del läsår haft skapligt med sökande. Och även fäktare med bra resultat som webmaster skrev om.
    Dessutom finns det en massa teoretiska studier, som är svåra att få tid att skaffa i en vanlig klubb. Hur många fäktmästare har tid att lära ut psykologi, meka vapen och sladdar, instrukttörsutbildnig, regler, sportsligt uppträdande...?

    SvaraRadera
  27. Henkes bloggsida vill ju diskutera FÄG.
    Detta spårade ju sedan helt ut!
    Låt oss ta det ifrån början!
    Inlägg 1: Anonym.Säger att FÄG behövs.
    Inlägg 2.Goral börjar tala om elitcentrum.
    Inlägg 3:Anonym. Varför skulle FÄG vara elitcentrum?
    Inlägg 4: Goral:Utläggning om elitcentrum
    Inlägg 5: Anonym Definition av elitcentrum! Det samma i Sverige och Polen?
    Inlägg 6: Anonym. Efterlyser flera debattörer.
    Inlägg 7:Lars P kommer in och deklarerar att han inte vill debattera med anonyma.Jag kan inte se att deras inlägg har varit kontroversiella på något sätt.
    Debatten är död och avslutad!Efter diverse turer med Oboy,mamma o sandlåda!
    Det kunde ha blvit en intressant debatt, men Lars P ville inte!!
    Vi får hoppas att han vill i andra frågor!

    SvaraRadera
  28. Haha.. Jag saa att jag skulle haalla mig härifraan, men jag kan fasen inte göra det när jag ser en kommentar som den ovan, med direkt personangrepp mot Lars P...

    Det är saa, lilla vän Anonym, att du glömmer en liten detalj i ditt uppräknande, nämligen där Du tog ett stoooooort kliv utanför FÄG debatten, och det var det Lars P högg paa.. Om du kollar ditt lite lätt provokativa inlägg om 50% ersättning till JVM (vad har deta med FÄG att göra?!?!?!) saa kanske du kan förstaa att Lars P blev lite lack..
    Och inte bara han...

    Jösses, vad Du försöker ordna o dona och vara präktig. Tvärr är du inte ens nära.

    Over and Out.

    SvaraRadera
  29. Enligt min mening behövs det ett fäktgymnasium, eller som tomek säger, ett elitcentrum, men man borde se över det geografiska läget lite mer. Som övriga har sagt, så gör Uffe ett hästjobb som drar runt det hela. Jag har själv fått äran att ta del av detta. Det som behöver förändras är som sagt läget. Jag tror att fäktsverige skulle tjäna på att lägga gymnasiet i en stad där det bor mycket människor. Jag menar inte nödvändigtvis Stockholm, men jag skulle exempelvis själv övervägt att söka om det låg lite bättre till. Dock kan jag bara tala för mig själv i den saken. Fördelarna är inte bara att det är lättare att ta sig till och från, utan man gör mer reklam för fäktning i en en stor stad. Med mer fäktare kan man anställa mer tränare och så vidare.

    SvaraRadera
  30. Jag diskuterar gärna alla frågor med personer som väljer att inte vara anonyma (testa mig). Skäms du över dina åsikter? eller varför vågar du inte skriva under med ditt namn.

    Rent praktiskt kan bli ganska rörigt med en massa anonyma inlägg (hur blir det när man har 5 "Anonym" som ska försöka debattera och hänvisa till egna och andras tidigare inlägg).

    Kolla dina inlägg 8 och 9 och fundera på varje jag vill skojja lite med dig =;)

    mvh

    Lasse P.

    SvaraRadera
  31. Mitt inlägg ovan var ett svar på Anonyms inlägg. Jag var lite långsam (blev fast i min Bamsetidning) så både Matin och Johan han mellan.

    Martin!
    Jag bryr mig inte om Anonyms inlägg om penningfördelningen (men tycker det är lite lustigt att Anonym klagar på att debatten byter spår och samtidig gör det själv).

    Johan!
    FÄG har bra personal och faciliteter (hade själv tankar att gå där på Krita-perioden). Problemet är att duktiga fäktare på de stora klubbarna väljer att stanna hemma. Istället blir det talanger från mindre klubbar som söker till FÄG. Detta innebär att många mindre klubbar tappar duktiga fäktare som skulle kunna vara kvar och bygga upp klubbens nivå. Resultatet blir att det blir allt för få som söker till FÄG och man hamnar i en negativ spiral. En debatt om vad svensk fäktning vill och har för mål med FÄG skulle vara bra (men inte med anonyma debatörer).

    mvh

    Lasse Å.

    SvaraRadera
  32. För att återgå till fäktdebatten (och inte den om anonyma kommentarer som jag tycker bör läggas åt sidan. Hetsa inte upp, låt dem spela själva) så har jag lite kommentarer och åsikter här och var.

    Italienarnas förslag låter väldigt intressant, och jag som enbert har fäktat värja skulle tycka att det var väldigt roligt att se tävlingen. Kan tänka mig att det blir en bra publikmagnet!

    Ang. FÄG så vet jag itne så mycket. Då jag själv skulle söka gymnasium för ett år sen så sökte jag faktiskt på "fäktgymnasie" och fick därmed reda på det för första gången. Lite intressead av saken i sig printade jag ut en ansökan, det lät ju trots allt lite spännande men läskigt att flytta ifrån föräldrarna. Pga av tränarstul så slängde jag bort ansökan då jag såg att man behövde fylla i nuvarande tränare.

    En sak jag skulle vilja kommentera är att jag hittade FÄG av en slump . Hur skulle det vara om de försökte visa sig mer och komma ut med information till klubbarna?

    Sen lite kort till RSkrå: Jag har nog aldrig sett juniordamerna från värjan kommentera här, jag är nog den enda och går inte upp till junior förrän i höst.

    SvaraRadera
  33. Lars, du har rätt i det du säger att man hamnar i en ond cirkel med de små klubbarna. Jag tror dock inte att det är fäktgymnasiets fel. Det kommer alltid att finnas små klubbar med en enstaka talang som söker sparring på annat håll. Det jag menade var att man genom att lägga FÄG i en stor stad gör reklam för "en ny sport". Det finns inte så många i dagsläget kan få upp ögonen för fäktning eftersom FÄG ligger där det ligger och enbart riktar sig till fäktare (som redan vet vad FÄG innebär). Det sakll poängteras att jag inte har ngt emot karlskrona :P men jag tror att man måste satsa mer på att som challe sa, göra reklam utåt till de som inte vet va fäktning är. Håller me om att man borde få igång en debatt om FÄG och dess mål/visioner för att kunna göra förbättra tillväxten av fäktare.

    MVH

    SvaraRadera
  34. Hej hej. Har bara en fundering, Jag personligen skulle nog inte vilja flytta ill karlskrona för att gå på FÄG, men det är inte pga av dålig träning och så, utan att jag tycker det är roligare att bo i en stor stad som GBg elelr sthlm när man är ung. Det kanske bara är jag som tycker det hade vart kul att höra hur andra fäktare tycker.

    MVH
    Erik Skå

    SvaraRadera
  35. Utan anonyma kommentarer verkar ju bloggen dö ut!Var finns alla debattörer!
    Nu struntar jag i att försöka hålla debatten vid liv!
    Jag avslutar med att gratulera Martin Roth Kronwall till de 2 VC-poängen i Venezuela.Bra gjort!
    Hoppas att det räcker för att man satsar på Dig!
    Det är Du väl värd med Din professionella inställning!
    Lycka till!
    (Har ingen annan märkt att han gjort en kanonbra insats?)

    SvaraRadera
  36. Hej Erik! Din synpunkt gäller fäkt-arens inställning.Den viktigaste är dock föräldrarnas inställning. Jag har hållt mig utanför debatten
    ,då jag nog anses vara jävig.Som förälder hade jag aldrig skickat min dotter till Sthlm el GBG för FÄG.Inte till en storstad,men däremot till en småstad.
    MVH
    Håkan Gars

    SvaraRadera
  37. Ang. småstad/storstad:
    Det finns få städer i Sverige som har så stort allmänt intresse för fäktning i Karlskrona. I Stockholm märks fäktning på sin höjd när det är VC-final i Eriksdalshallen och TV är där och filmar. FÄG tillsammans med fk Chapman har skapat en kunskap och en reklamom fäktning även bland vanligt folk. Jag tror att det bara är på orter som K-Krona och typ Ljungby, som fäktning inte riskerar att drunkna i allt annat utbud av sport och kultur.
    Vidare problem: Många stockholmare skulle inte vilja flytta till Gbg. Många på landet skulle inte vilja flytta till Stockholm. Många göteborgare vill inte flytta alls (?)

    SvaraRadera
  38. Tycker det bara är roligt att höra vad folk tycker. Alla tycker vi olika.

    Ha en bra midsommar
    Erik Skå

    SvaraRadera
  39. Anlednignen att många Göteborgare inte flyttar är nog att det kan välja idrott som fritt val på deras skolor och träna på klubben på morgonen innan skolan.

    erik skår

    SvaraRadera
  40. Okej Erik!
    Skönt att vi tycker olika!
    När det gäller fäktningen tycker nog föräldrarna inte det samma som fäktarna!
    Glöm inte heller att du är lite överårig för FÄG!
    mvh
    Håkan

    SvaraRadera
  41. så du påstår att man får en sämre uppväxt i en storstad håkan gars?

    MVH

    SvaraRadera
  42. Jag har inte nämnt ett ord om uppväxt i storstad kontra småstad.Det enda jag konstaterade var att jag som förälder inte hade skickat min 16-åriga dotter till en storstad för att gå på FÄG.
    Håkan

    SvaraRadera