2008-05-09

Ny gästskribent tippar SM

Bloggen ger sina frestsamma SM tips:

I helgen avgörs Svenska Mästerskapen i Kungsbacka. Många håller tummarna och ställer sig frågan, vem vinner? Undertecknad anser sig besitta tillräckliga kunskaper för att kunna se in i framtiden och tippa hur utgången kommer att bli:

Herrflorett: (28)
1. Mattias Magnusson
2. Filip Hedenskog
3. Petter Bengtsson, Andreas Ljungström
Joker: Simon Enarsson

Överlag ett starkt startfält med ett förvånansvärt högt deltagarantal. Detta är en faktor som vägs in då orken tyvärr faller med åldern. Petter B. imponerade stort förra helgen i Stockholm, men har han vad som krävs för att nå hela vägen på ett SM? Mattias Magnusson, regerande mästare, behöver dock växla upp till tvåan för att undertecknads tipsrad ska hålla, något som jag också tror kommer att ske. Filip H. kommer få det tufft, dock, är nog en pallplats för denna man lika säker som att Martin M:s första bössa kommer att ta vikten. Den stora frågan är dock vad Simon E. har gjort det senaste året för att bättra på spetskänslan?
Saknas i fältet gör dock Martin R – K, Andreas N, Martin L och Thomas Å, vilka alla fyra mycket väl kunde rört runt i soppan.

Herrvärja: (70)
1. Joar Sundman
2. Adrian Pop
3. Victor von Platen , Magnus Malmgren
Joker: Adam Larsson

Spännande klass med mycket blandad skara av deltagare. Jag börjar med att utlysa en stor skrällvarning överlag i resultatlistan, då startfältet är blandat med både vinsthungriga juniorer samt blodtörstiga gamla rävar. Adrian Pop, regerande mästare, får nog dock tyvärr se sig slagen på hemmaplan. Joar S, magkänslan talar för dig, grattis till guldet.

Damvärja: (41)
1. Johanna Bergdahl
2. Nina Westman
3. Sofie Larsson, Annica Isaksson
Joker: Olivia Hägglöf

Damvärjan kommer nog inte att göra något besviken detta år. Tyvärr saknas dock både Emmorna S och V, två som troligtvis hade utgjort svåra hinder på vägen mot medaljerna.


Damflorett: ( 8)
1. Kerstin Palm
2. Camilla Martinsson
3. Rebecka Andersson, Gaby Göthberg
Joker: Larisa Dordevic

Hade gärna önskat en lite större uppslutning, men dock återfinns tunga namn inom detta startfält. Det finns ett gammalt mongoliska ordspråk som säger att ”Rutin är guld värt”, något som kommer visa sig stämma även denna helg. Måste dock varna för Larisa D, jokern, som visat en mycket fin form under de senaste tävlingarna.


Herrsabel: (15)
1. Mattias Magnusson
2. Tomasz Goral
3. Jörgen Thurin, Johan Claesson
Joker: Martin Magnusson

Är detta ett nytt svenskt deltagarrekord? Ovanligt många sabelfäktare med i denna klass i år, något som gör det hela lite mer spännande. Dock tror jag att både Mattias M. och Tomasz G. kommer att bli mycket svårstoppade, vilkas tävlingserfarenhet talar för dem. Dock vill jag även här varna för min joker, Martin M, som kanske äntligen får visa att gammal är äldst?





Damsabel: (8)
1. Emma Nygren Lindström
2. Elin Brännström
3. Camilla Martinsson, Rebecka Andersson
Joker: Ingen (Elin Brännström = orankad)

Sabel, som vi alla vet, svänger snabbt. Magkänslan är permanent, något som också kommer visa sig på söndag.

Slutligen vill jag önska alla lycka till och hoppas på riktigt bra tävlingar i helgen. Kommentera gärna.

/Citodon

38 kommentarer:

  1. Haha.. kul tips, även om de är något felaktiga...:o)
    Gammal e ALLTID äldst...

    Jag känner mig i grym form efter att ha blivit hyvlad med 10-0 av René Pranz sista träningen,så passa er jäkligt noga...;o)

    Men visst, min första (och enda bössa, eftersom man har huvudet under armen när man "tömmer" sitt skåp) kommer med allra största sannolikhet att ta vikten...

    Ses imon!

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag kände på mig att MM-Sr skulle dyka upp med sin enda florett tänkte jag att det var bäst att stanna på behörigt avstånd.
    ...men att förlora mot René Prantz....
    schiiich....Jag kanske skall kolla om det finns några sista-minuten-biljetter kvar trots allt.

    SvaraRadera
  3. Sedan vill jag påpeka att "frestsamt" ICKE är ett ord.

    SvaraRadera
  4. Sedan vill jag påpeka att "frestsamt" ICKE är ett ord.

    SvaraRadera
  5. Sedan vill jag påpeka att "frestsamt" ICKE är ett ord.

    SvaraRadera
  6. Sedan vill jag påpeka att "frestsamt" ICKE är ett ord.

    SvaraRadera
  7. Eloge för sabeltipset...;o)

    SvaraRadera
  8. Väl tippat på damfloretten får man ju säga. Det enda som inte stämmer är att det inte blev delad 3:e-plats eftersom de körde alla-mot-alla. Å andra sidan skilde det bara 1 stöt i index mellan Rebecka (+8) och Gaby (+9), så det är väl ändå nästan så nära man kan komma...

    SvaraRadera
  9. Anton Samuelsson bronsmedaljör andra året i rad...

    INTE ILLA!!!

    HejaHeja

    SvaraRadera
  10. Riktigt bra tippat! Har du något bra förslag också på helgens Stryktips som man kan få låna? :)

    SvaraRadera
  11. Grattis Filip till SM-titeln i Florett!!
    Starkt jobbat!
    Ganska intressant att det varit en ny vinnare ett par år på raken vilket är en ganska stor skillnad om man jämför med hur det såg ut på 80- och 90-talet.

    SvaraRadera
  12. tackar för gratulationen :)
    +credit till arrangemanget - man visste exakt när nästa match skulle börja och tävlingen rullade på i ett bra tempo

    SvaraRadera
  13. Jag vill passa på att tacka alla som hjälpte till så vi kunde göra ett bra SM i Kungsbacka. Tack alla domare, funktionärer och fäktare. Kanon tycker jag, vi var klara 16.00 på lördag och 15.00 på söndag utan att det upplevdes som "snabba ryck".
    RSkå

    SvaraRadera
  14. Måste också säga att jag är imponerad av effektiviteten. Credd till Kungsbacka!

    SvaraRadera
  15. Japp tackar för väl genomförd tävling kungsbacka. Å grattis alla sm vinnare till guld
    Peter Lindquist

    SvaraRadera
  16. var ar USM?
    var ar Filol?

    finns ingenting att skriva om det?

    SvaraRadera
  17. Hmm.. Läste precis paa Aftonbladet.se om en Svensk-Marockansk landslagsman i hoceky:

    "Men turneringen, som skulle ha spelats 8-15 juni, har blivit uppskjuten på obestämd tid.

    – Jag vet inte varför. Det är lite ”Africastyle”, man vet aldrig vad som händer (skratt). Det kanske blir lite segt att vara här så länge. Men äsch, jag får ju semestern betald. Jag ser det här mest som en rolig och annorlunda grej, säger Samir Bouchaoui."

    Just det där om semestern betald... Jag menar, det är ju trots allt ishockey i Marocco...

    Trevlig maandag paa er!

    SvaraRadera
  18. 9/5-27/5.18 dagar.Två stora svenska fäkttävlingar. USM +kadett SM och Fillol.Var fanns Fäktbloggen??(Även om man inte är närvarande, så kan man ju ha synpunkter på resultatet. Det har man ju haft tidigare!)
    R.I.P.

    SvaraRadera
  19. alla ventar till not ny pa blogen :)
    och brinner att skriva komentar :P

    SvaraRadera
  20. Inget att vänta på!
    Bara skriv Tomasz¨.
    Du kommer att få svar.
    Vi kan inte vänta på att webbmaster vaknar,men det borde han göra snart efter tre veckor!
    R.I.P

    SvaraRadera
  21. Du, RIP, du kanske har lite inlägg fraan dessa 2 tävlingar du vill ha publicerade?
    Skriv i saa fall till Webmaster (Henke). Hans adress är inte särskilt okänd.

    SvaraRadera
  22. Du, RIP, du kanske har lite inlägg fraan dessa 2 tävlingar du vill ha publicerade?
    Skriv i saa fall till Webmaster (Henke). Hans adress är inte särskilt okänd.

    SvaraRadera
  23. Har inga kommentarer att publicera!
    Varför skulle jag? Övriga fäkt-sverige har inte,
    Tvä stora fäkttävlingar har ägt rum i Sverige utan en kommentar på Fäktbloggen!
    Trodde att Fäktbloggen skulle ha koll på vad som händer i Fäktsverige!
    Jag mäste ha missat något!
    R.I.P

    SvaraRadera
  24. I rest my case.
    (men kan inte laata bli o dra paa smilbanden)

    SvaraRadera
  25. USM,
    varje ar ar batre, och batre...
    Jag tror att startar antal lite minskat.. men det ar inte arangorens fel,

    Lite synd att nagra faktare som bastamt att fakta flera klasser/vapen ibland moste hoppa mellan pisterna och byta utristning pga. de har 2 matcher i 2olika klasser/vapen samtidit...

    Kanske ar bra idee att USM kan tor 3 dagar? (med fredag)...
    kanske vi kan hitta tid for lag matcher... - enkelt DE efter ranking fran individual tavling, (nu kanske behover vi har max3 lag per klubb i vapen att gjora det snab, eller bar 8basta lag fakta i DE)

    synd att tjej sabel finns inte...
    synd att OKSF och FFF med LUGI komitt inte med yngre sabel faktare..

    Florett mar batre och batre
    men tjejs faktning vaxa inte...

    SvFF har tjejer som har resultat, varfore inte navanda de att bjuda mer tjejer till faktning???

    SvaraRadera
  26. Filol
    mycket proffs arrangering.
    mycket fina priser...
    sma antal faktare
    stor antal av faktmatcher

    synd att det var 35tjej som anmald sig och 19 kommit...

    det var nagra stor tavlingar i annat land (tyskland, polen) och darfore nagra faktare kommit inte...

    Bra faktshop med ORIGINAL utrustning :)

    SvaraRadera
  27. Webmaster måste ha kontakter som kan förmedla vad som händer i Kanada (Nu) inte imorgon då vet vi alla). Deras sidor ger inte mycket till information.

    Nyfiken?

    SvaraRadera
  28. Är absolut mycket nyfiken på vad som händer i Kanada, har också letat på tävlingens hemsida men kammat noll.....

    SvaraRadera
  29. Tjena,
    Kort rapport från Canada.

    Herrflorett:

    Roth Kronwall gjorde en ok första dag med 5 vinster och 1 förlust. 28 (tror jag, vet ej säkert).
    I tablau-64 blev det tyvärr stopp mot Sebastiaan Borst (HOLLAND) med siffrorna 9-15. En ganska dåligt genomförd match skall sägas.
    Tävlingen vanns av Le Pechoux (Fra), två kom Majewski (Pol) och tredjeplatsen delades mellan Cassara' (Ita) och Joubert (Fra).

    Värjtjejerna hade sin första dag idag.
    Emma Samuelsson fäktade enligt egen utsago bra och gick utan problem vidare till morgondagen. Det gjorde även Sanne Gars och Sofie Larsson. Tyvärr hade Johanna Bergdahl det lite tuffare och gick inte vidare till DE-fäktningen.

    De två svenskarna i herrvärjan, Carl Frisell och Robin Kase hann jag tyvärr inte prata med innan jag var tvungen att hoppa på en buss till hotellet. Jag TROR dock att jag såg deras namn på ett papper ang. morgondagens fäktning, så jag antar att de åtminstone fixade poulefäktningen.

    I morgon bitti flyger jag till Cuba för ett par dagars semester innan GP-tävlingen där nästa helg.

    Jag antar att det ganska snart borde finnas bättre info på FIE's hemsida.

    Ha det fint.
    /m.

    SvaraRadera
  30. Finns det ingen som vet hur direkterna går/gick idag?

    Otroligt iriterande att tävlingen inte har live/fördröjd uppdatering av resultaten på sin hemsida. Så jävla 90-tal :-)

    Heja Robin!

    SvaraRadera
  31. Är väl reine och inte robin kase?

    SvaraRadera
  32. Hallå!!!!????? E de nån där????

    SvaraRadera
  33. Nä, det är alldeles tomt här..

    SvaraRadera
  34. Congratulations till alla uttagna till EM!!!

    en steg fram till Hedenskog igen!

    men, faktkblog har semester ju?

    SvaraRadera
  35. Jag går snart på sommarlov, och har sista dagarna i skolan. Efter att ha haft fullt upp 24/7 ett tag så har det varit svårt att följa fäktsverige.

    SvaraRadera
  36. 1 månad 2 dagar
    R.I.P

    SvaraRadera
  37. haha..ja, den här bloggen stängs nog snart för inaktivitet

    SvaraRadera
  38. emma s till OS. stort grattis!!

    SvaraRadera