2008-02-20

Inför Challange Bernadotte

TANKESTÄLLARE Uttagningen till Challange Bernadotte har nu publicerats på SvFFs hemsida. I uttagningsreglerna, som för övrigt är infogade direkt under, står följande "Deltagarna till GP VC i Stockholm tas ut efter VC i Tallinn. De 8 främsta på listan plus 2 främsta på juniorlistan är garanterade en plats. 2 tas ut på bedömning". Eftersom 10 av 12 uttagna var från någon av Stockholmsklubbarna undrade jag om det verkligen var så att 8 av dessa skulle ligga bäst på "listan".

Jag valde att först kolla på den svenska rankingen, det låg närmast till hands och kändes naturligast. Då jag såg namnet högst upp var jag tvungen att kontrollera när den senast var uppdaterad. 2008-02-10 stod det, och jag tittade än en gång ner på namnet som stod till höger om ettan. Adrian Pop KF99. Ytterligare två av de som var bland top 8 på denna lista var inte uttagna till Challange Bernadotte. Listan är inte uppdaterad efter VC i Tallinn, men hur ska vi "vanliga dödliga" då kunna se om uttagningarna är rättvisa eller inte?

Medan jag ändå var i farten kollade jag hur svenskarna låg rankade i förhållande till varandra på FIEs ranking. Denna är säkerligen uppdaterad efter VC i Tallinn, och bland de 8 bästa svenskarna där är det två som inte är uttagna. Magnus Malmgren fanns bland de 8 på båda listorna, utan att vara uttagen. Inte ens som reserv.

Visst kan det finnas flera faktorer jag inte känner till, som att vissa har sagt i förväg att de inte vill ställa upp (fråga mig inte varför de inte skulle vilja det). Men det jag undrar är; vilken lista går de efter? från vilken tävling börjar denna lista? Uttagningen av bröderna von Platen är det inget konstigt med, eftersom de överlägset leder bland juniorerna. Men vad är det som jag har missat? Om inte annat så är ju "listan" rätt luddigt. Det finns flertalet rankinglistor, där olika tävlingar är inkluderade. Räknas bara internationella? Eller är det både internationella och nationella som ligger som grund?

8 kommentarer:

  1. Det är ju denna lista man går efter: Kvalsystem 2008, poänglista värja, seniorer http://www.fencing.se/varja_889/kvalsystem-2008-poanglista-varja-seniorer1/

    Svensk ranking är mest en kul lista för de fäktare under eliten som inte åker på så värst många internationella VC-tävlingar, den änvänds inte för uttagning till VM, EM eller VC-tävlingar.

    SvaraRadera
  2. Svaret är ganska enkelt: Gå in på SVFF:s hemsida.Under tävling hittar du poänglistor.Gå in under värja och rankinglistor.Här står det att "poänglistor för uttagning till VC/EM/VM/seniorer och kadetter finns under:"Från vapenledaren:värja"

    SvaraRadera
  3. Rätta mig om jag har fel: Uttagningen till Bernadotte grundas i princip bara på resultaten från SAF-pokalen? Det är ju den enda tävlingen förutom Tallinn som folk har tagit poäng på. Dessutom enda tävlingen som "folk" fått chans att delta i.

    Vem som helst (nästan) kan ju ha världens lyckodag på SAF och sedan åka och möta världens bästa. Då hade ju tillochmed jag kunnat vara med ju ;)

    Lite lotto över det tycker jag, om det nu är sås det vill säga.

    Jocke L

    SvaraRadera
  4. Nästa fråga; varför "bara" 12 i år? Vi hade 20 förra året. Regler som har ändrats?

    SvaraRadera
  5. Ja det är en bra fråga, varför bara 12 st? Nya regler?

    SvaraRadera
  6. ja det är regel ändringar från fie

    SvaraRadera
  7. "For Grand Prix competitions, entries are limited to a maximum of 8 fencers per weapon per country. The organising country may enter up to 12 fencers, plus the number of fencers needed to make up the pools, up to a maximum of 20 fencers."
    (FIE:s tävlingreglemente o.79 punkt 3)

    SvaraRadera
  8. Finns masters lista, ranking lista och uttagning lista... nice!

    Kanske bast at bastama vilken ar till vem att ha enkelt regler till alla?
    - masters ranking for MIN, AU och YU,

    men varfor inte bra, kopetetent och ratvis rankning for kadetter, juniorer och seniorer, med stabil regler om kwalificering till JVC, EM, VM etc ??
    det ar inte svar at chitta bra system, valja vilken och hur manga tavlingarna vi kan rakna, hur manga poen kan ma fa for vajre plats beror om vilken tavling och hur manga starter,

    om finns 1 huvud ranking det altild latare at valje landslag, latare at arrangera ranking til poulen pa tavling,

    om finns tre olike rank listan nagan kan altid fraga varfor han och inte han?

    SvaraRadera