2008-01-16

Rapport från träningsläger i Köpenhamn

NYHETER Det ryktas om att bloggen snart kommer att få ytterligare en skribent. Jag nöjer mig med att lägga in den cliffhangern så att ni frekventerar sidan flitigt. Snart dyker det nog upp lite vettiga inlägg här.

Fäktbloggen har genom sina otroliga kontakter inom fäktvärlden fått en liten rapport från danska landslagets träningsläger. Andreas Nicolaidis var en av utlänningarna som medverkade. Szabados, Berjozkin, Gomes, Schlosser, Hinterseer, Pranz, Panchan och McGuire var de andra som hjälpte till att sparra danskarna.

Hellerups tränare Andrey Klyushin var ansvarig för lägret, som varade mellan den 7 och 12 januari i Köpenhamn. Man tränade 1 till 2 pass om dagen. Trots mycket fäktning kan bloggen avslöja i god Aftonbladsanda – danskarna spelar också innebandy.

Nivån på sparringen var mycket hög och relativt jämn.
- Det gav möjlighet till mycket bra fäktning och spännande matcher, säger Andreas Nicolaidis.

Att delta på lägret kostade ingenting. Det var bara boendet som fäktarna fick stå för – och även där hade Hellerup FK gjort en insats då de utländska fäktarna fick bo gratis. Trivselfaktorn blev inte sämre av att arrangörsklubben hade fäktföräldrar som bjöd på lunch.

Man avslutade lägret med en lagtävling. Här lyckades det mixade laget Sverige+Ungern ro hem segern, efter att ha vunnit 3 av 4 matcher.

Låt oss nu hoppas att detta läger upprepas även nästa år. Med ännu bättre uppslutning, så gärna även från svenskt håll.

7 kommentarer:

  1. jag sätter mina slantar på martin roth-kronwall:)

    SvaraRadera
  2. Tssss... Pleijel, Pleijel..;o)
    Han har ju redan skrivit X antal artiklar, saa han är ju inte ny.... hehe...

    SvaraRadera
  3. Jag hade ju hoppats på Pleijel, jag!? Men så blir det alltså inte, eller?
    /Roth Kronwall

    SvaraRadera
  4. Pleijel vore intressant för vilken blogg som helst. Men en sakkunnig för alla vapen är att föredra. Inget ont om Pleijel. Men hans inlägg får mig ibland tro att alla läsare behöver en karta för att peta sig näsan.

    /vä,sa och florett

    SvaraRadera
  5. Visst är det trevligt med allsidiga skribenter, men det hade inte gjort om en eller annan skribent var mer insnöad på det ena eller andra.
    Tunberg är väl både skribent till yrket och kunnig i både värja och florett förresten. Hur det är med sabel-kunskaperna är mer än jag vet.
    Peterstrand?

    Emma Samuelsson har ju sagt att hon vill bli sportjournalist efter avslutad fäktkarriär, så där är ju ett utmärkt ämne att fråga.

    Jaja...Jag tror fortfarande Man on Fire - aka Pleijel vore skulle bidra med en del trevlig läsning.

    Själv tänkte jag försöka bidra med en del reportage senare under säsongen från den amerikanska touren - men då blir det mest florett av natrliga själ.

    SvaraRadera
  6. anonym: ska du såga nån så våga skriva ditt namn, du är bara en pinsam jävel...

    och nej mrk, det är inte jag:P visst är det kul att tycka till om saker o ting, framförallt om saker man är väldigt missnöjd med, men tycker inte själv att ja har nån särskild talang när d gäller att skriva så tyvärr;)

    fast ja tror fortf att det är mrk, han skrev bara sådär för att ingen ska tro att det är han;) fast peterstrand är oxå en jävligt bra gissning.

    SvaraRadera
  7. en annan som kommenterat rätt flitigt är ju "challe" så hon kanske vill börja skriva "på riktigt", sen va hennes riktiga namn är d vette fan:)

    SvaraRadera