2007-03-05

7 Mars - EM för kadetter

MÄSTERSKAP För första gången någonsin kommer man att arrangera ett EM för kadetter. Det kommer att ske i Serbien. Förutom de individuella klasserna tävlar man också i lag. Den svenska landslagsledningen har valt att inte satsa på denna tävlingen, vilket är synd då vi för tillfället har starka medaljchanser i damvärjan. Kanske är det just dessa fäktare man vill vila?

Även på herrsidan finns det chanser till medalj. Anton Samuelsson visade för inte länge sedan, att han kan prestera mycket bra i hård konkurrens. Men han är inte uttagen till EM. Sverige skickar endast en fäktare - Andreas Nicolaidis skall fäkta i florettklassen.


Andreas har visat att även han är en medaljkandidat. Bland de 16 bästa i Pisa följdes upp med en riktigt stark tredjeplats i Bad Cannstadt. EM lär knappast bli lättare, men visst finns kapaciteten för att gå hela vägen. På onsdag den 7:e Mars får vi svaret.

9 kommentarer:

  1. Du har rätt Jonas! Ungdomsmästerskapen på den tiden motsvarar de nuvarande kadett-dito. Den 8-12 mars 1990 var det ungdoms-EM i Gouda. Svenska deltagare var i herrflorett Fredrik Nilsson, Jonas Thunberg och Fredrik Schüler, i damflorett Helena Elinder, Jennie Lönnbro och Ilinca Ramnic, i herrvärja Fredrik Nilsson, Fredrik Schüler och Erik Johansson samt i damvärja Ingela Ronquist och Maria Isaksson. Bäst gick det för Ingela Ronquist med en sjätteplats.

    SvaraRadera
  2. Då har jag fått det om bakfoten. Hämtade infn från arrangörens hemsida.

    http://www.epkadetmac.org.yu/enindex.html

    SvaraRadera
  3. Även det Europeiska Fäktförbundet (EFC(CEE) påstår att det är "1st European Championships Cadets".

    SvaraRadera
  4. Redan 1987 var jag i Udine för EM för alla upp till 17 år. Det hette visserligen inte kadett då, men är väl samma klass.
    Min blygsamhet gör att jag inte kan berätta hur det gick...

    /Max

    SvaraRadera
  5. Hehe.. Blygsamhet är det första jag tänker paa när jag ser dig, Max...;o)

    "Förbaskat blygsam kille, den där Max"...

    Antar att du vann?...

    SvaraRadera
  6. han kanske kom sist? xD

    SvaraRadera
  7. Ungdoms-EM i Udine gick den 10-12 mars 1988. I herrflorett deltog Fredrik Nilsson (19), Max Hellström (21) och Oskar Granler (28). I herrvärja (!) togs silvermedaljen av Max Hellström!!!

    SvaraRadera
  8. Ja så var det ja;)

    /Henke

    SvaraRadera
  9. Aha.. det var 1988...nåja, ett år hit eller dit spelar väl ingen skillnad.
    Och som ni förstår motsvarar min placering i florett väl den i värja, med tanke på konkurrensen.
    Jag kan tillägga att jag på Ungdoms-VM samma år (endast de tre bästa fick delta) kom sist, varför jag under lång tid ansågs vara sämst i världen...

    /Max

    SvaraRadera