2009-05-17

Söndagsbild

SM-final, herrvärja seniorer. Carl Frisell vs Joar Sundman.

Jag har inga bilder från ungdoms-SM. Jag tror knappt jag har några fäktbilder från ett ungdoms-SM på lager från tidigare år. Därför kommer det bli arkivrotande från andra tävlingar såvida ni inte skickar in egna bilder.

Man kan ibland börja fundera på vilka matcher fotografer väljer att fotografera. Jag har faktiskt kommit fram till ett svar på den frågan, efter att ha kollat på såväl mina som andras bilder. Man plåtar gärna de man känner. Dels för att det kul att ha bilder på kompisar och sen för att det känns tryggare. Ibland kan man se en match som man bedömer kan bli väldigt intressant av andra anledningar, men oftast tror jag relationen till fäktarna avgör matchvalet. Exempel på detta kan man se på internationella fotografen Xavier Marest (Europa-ansvarig på fencingphotos.com). Han verkar vara bra kompis med fäktarna från Schweiz, dessa står för en rätt stor del av hans upplagda bilder på Facebook och hans hemsida. Intressant upptäckt egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar