2007-10-26

Kanikowski Cup

I helgen fäktar svenskar i så väl Bonn som Köpenhamn. Själv befann jag mig i Kalmar igår för Kanikowski Cup som pågår hela helgen. Därför faller det sig ganska naturligt att se helgen ur ett klubbperspektiv.

Två minibussar och lika många personbilar gled vid fyratiden iväg från Kampsportens Hus i Gårda. Fem timmar senare anlände truppen till Hotell Svanen. Ett ganska charmigt lågprishotell där toaletterna är ungeför lika stora som IKEA-garderober. Det noterades också att Kalmariter är ett släkte som inte gärna serverar mat efter klockan 22.00 på fredagskvällar. Kreditkort är de heller inga vänner av. Efter en lätt rundvandring i den faktiskt mycket vackra staden siktades en för göteborgaren välkänd logotyp - Sibylla räddade kvällen.

Årets upplaga av Kanikowski cup är den största någonsin sett till antal pister. Fler värjfäktare har anmält sig än tidigare år. Göteborg hade 7 stycken bland de 16 bästa i klassen herrar äldre ungdom. Inte så pjåkigt. Trots en lång dag i fäktsalen och många klasser att hålla ordning på lyckades arrangörerna hålla ett gott tempo och flyt i tävlingen. Dessutom kan man följa resultaten live på Kalmar FKs hemsida.

Idag drabbar ännu en drös ungdomar samman i Kalmar Sporthall. Själv sitter jag nu i Göteborg och håller tummarna istället.

7 kommentarer:

  1. bra tempo?
    kadeterna vantar 2 timmar till DE!
    Aldre ungdoms vantar over 1 time,
    21 pister och ingenting hander, nagra domare under kritik...
    gul kort efter match,
    poeng for vit lamp, etc...
    AFK forsokte hjalpa med domare (alla sen/jun som slutar fakta doma) man tyvar vi har ganska manga ungdoms och tavling leadere will inte at vi doma matcher med afk faktare...(where is trust to professional fencers).... BTW. det finns ingen problem nar KFK domare doma matcher for KFK faktare.... (aven papa till son?om jag gjort inte fel)

    12 stuck i junior,
    14 stuck i senior,
    katastrof,

    vi kan erbjuda nagra GFK faktare pa traning till AFK och det bli storare tavling...

    SvaraRadera
  2. Gôtt Henke!
    Vi älskar Änglarna både du och jag.
    Men där har vi domarna med oss!
    Senast fick vi kanske 3 poäng på vit lampa (AIK-målet)!
    PS Lycka till i Prag!
    RSkå

    SvaraRadera
  3. Hmm... Gick din eller min klocka fel, Tomasz? Enligt min uppfattning höll vi tidsschemat ganska bra. 30 minuter sena på lördagen, exakt i tid på söndagen till slut. Tidsscheman satt uppsatta på tre ställen på tävlingsplatsen, jag ropade ut på lördag morgon och söndag morgon var de fanns. Trodde inte det gick att missa. Kanske var de svåra att tolka? Där får vi tydligen bättra oss.

    Många pister, javisst, men begränsningen ligger i sekretariatet när man har 9 klasser per dag att administrera. Därför det strikta tidsschemat som inte tillåter avvikelser, även om det innebär lång väntan på DE efter pouler som har bantats från 6 till 5 fäktare p.g.a. sen avanmälan.

    Domarna då... Vi fick god hjälp av Ängbyfäktare vartefter de blev lediga, tack för det. (Ännu hellre hade man naturligtvis velat ha anmälda pliktdomare från start, men det är inte riktigt ÄFK:s grej liksom.) Men det är alltså inte på domarna det beror, vi hade hela tiden domare så det räckte. Att jag som tävlingsledare inte vill att Ängbydomare ska döma Ängbyfäktare är en missuppfattning. Däremot är det mycket vanligt att domare INTE SJÄLVA VILL döma klubbkamrater. Detta fick jag (som vanligt) många önskemål om under tävlingen. Försökte därför styra detta så gott jag kunde, bl.a. styrde jag om flera domare så att KFK-domare inte skulle döma KFK-fäktare, tvärt emot dina iakttagelser. Hur man än gör så är det alltid någon som blir missnöjd, men det har åtminstone jag vant mig vid. Någon KFK-pappa som dömde sin son hade vi inte vad jag vet, där har du nog gjort fel som du mycket riktigt säger själv.

    Tomasz, jag uppskattar din konstruktiva kritik! Alla andra som har hört av sig (även under själva tävlingen vilket jag föredrar) har bara kommit med beröm... men inte ens vi i KFK kan väl ändå vara helt felfria?

    Till slut: ordet katastrof beskriver för mig händelser som Estonias förlisning, inbördeskrigen i Afrika, attentaten mot WTC och liknande. Att vi efter ett par års uppgång åter ser en minskning av seniorer och juniorer på floretten är kanske inte en katastrof, men allvarligt nog, och tråkigt. Vad kan göras för att vända den utvecklingen? Vad gör vi för att den stora mängden florettungdomar inte ska sluta när de blir äldre? Hur skapar vi ett positivt florettklimat? Har några tankar kring detta, men vill gärna höra andra åsikter.

    Hälsningar/Ulf W

    SvaraRadera
  4. Om vi kan arrangera tavling i 6timmar varfor anvanda vi 8 ??
    Tidhemmat ar viktig nar du har planerat Tv live transmition, i andra situationer tror jag at nasta alla ar glad nar kan de aka hem/hotel tidigare etc.

    Mer viktig ar mycket bra planering vilken tid tavlingar kan borja, det finns ganska manga faktare som ar redo at tavla 3, aven 4 klaser. So om ni vet at seniorer och juniorer ar ganska sma och snab tavlingar kan borja tidigare och store klaser lite sen, nar juniorerna och seniorerna ar klar de kan altid hjalpa och doma...

    Om finns pister, domare etc, det racker 20min pause efter group, och 15 min mellan varje DE runda.

    Jag tycker at det ganska roligt at presentere top 8 faktare inana kvartsfinal, det fins altid ganska manga foraldre, kompisar etc. For sma faktare det ganska viktig at kana lite popular,
    Det tor 5 minuter at visa 8 faktare med lite information om klub, tranare, basta resultaten...

    Det var podium – och det ar plus ibland arrangor saknar det.
    Det var priser, - det acksa bra,

    Om det fins saljare med utrustning pa plats varfor inte fa overans och arrangera tilex. Faktning utrustning priser... jag vet at klinga, handske eller strumpor ar mycket bra priser...

    Det inte arrangor fel at klubarna komer inte med stor ”team” pa tavlingarna.
    AFK har 41 starter, och det var ok, vi har hostlov nu so 20% faktare ar bort. vi har valjat bara storst tavlingar i sasonger (kalmar,helsingborg,stockholm) for at arrangera klub resa etc... plus masterkapen, om faktare vil fakta pa andra tavlingarna (ljungby, malmo, halmstad) moste de arrangera lite mer sjalv.

    Katastrof var till antal faktare.... om vi vil ha ganska bra faktare i florett vi behover stor grup som kan tavla, trana etc.
    Om nagan trana faktning ganska profesionel det inte problem at tavla 4-5 ganger i aret!!
    Jag vet at det mojligt at arrangera junior tavling med 30-40 faktare... sama pa senior niva...

    om domare, jag tycker at det omojligt at doma pa bra niva om nogan aldrig fakta sjalv (specielt florett)... teorie racker inte...
    aven om nagan fakta, men doma 1 gang per sasong.. det acksa doligt..

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tävlingen funkade utmärkt tycker jag med tanke på det stora antalet fäktande. Bara positiva kommentarer. Självklart går allt att göra bättre och det är ett mål vi alla strävar efter på tävlingar runt om i landet.

    Förresten är det något fel på Tomasz tangentbord?

    MH/En som var där.

    SvaraRadera
  6. Tycka vad man vill om Tomasz, men han försöker faktiskt skriva på svenska, det blir bättre och bättre. Uppmuntra detta istället, snart skaffar han sig säkert ett svenskt Windows med svensk tangenbord.Jag tycker Tomasz har konstiga synpunkter, men vi ger oss inte på hans försök till svenska tycker jag!
    Rskå

    SvaraRadera
  7. its not obligatory to have swedish keybord :)
    I can write nicer swedish but then I need to do it in word and with regular english keybord its take litle more time..
    I think is not so hard to understand me even when many swedish letter doesnt fit on their place like it should

    Swedish fencers/coaches/parents have some view/opinion about fencing and I have my own (based on my expierence and observation)...
    I think that is ok, and many of my ideas work quite good...

    Is it strange that someone want to do something more efective or more nice ?

    SvaraRadera