2007-03-14

Pengaplanerring...

EN SÄSONG Hade ett intressant samtal med Martin Roth-Kronwall för ett tag sedan. Vi kom fram till att vad svenska florettfäktare behöver mest av allt är att komma ut och tävla internationellt. Då slog mig följande tanke - hur mycket kostar det att åka på samtliga världscupstävlingar?

  1. Köpenhamn - Alltid många svenskar som vill hit. Billigast blir det med samåkning i bil, men Just nu-biljetter bokade flera månader i förväg kan matcha detta. Räkna med 300 spänn bensinpengar från Göteborg. Boendet bör kunna lösas med hjälp av kontakter, då man kan bo i närliggande svenska städer. Alltid känner man någon att parasitera på. Räknar på 200 kronor i matkostnader under helgen. Summa 500 kronor.
  2. Paris - Bokar man idag och flyger på vardagar kan man som vuxen komma undan med 1400 kr från Arlanda om man flyger Air France. Från GBG är det 600 kronor dyrare. Till kostnaden räknar vi med 400 kronor för mat under resan, samt 1000 kronor för boende och 200 kronor för taxi och tunnelbanekuponger. 1400 (2000)+ 400+1000+200= Summa 3000 kronor (3600 kr från GBG)
  3. La Coruna - 1700 kronor från Arlanda. Kanske kan boende lösas med hjälp av Juan. Annars standardkostnad för mat, kommunikation och logi, 1600 kronor. Summa 3300 kronor.
  4. Bonn - Billigast här är att skicka full minibuss. Med boende på vandrarhem blir summan ca 600 bensin, 600 för vandrarhem. 400 kronor för mat. Summa 1600 kronor.

Man bör alltså kunna klara av de första fyra tävlingarna på 8400-9000 kronor.

9 kommentarer:

  1. Flyger man till Paris med Ryanair och bokar tidigt kan man komma undan med 500 kr tur och retur.

    Lasse

    SvaraRadera
  2. Man kan säkert räkna med lite plus och minus beroende på vilka hotell man får fatt i mm. Men det viktiga är ju att man faktist kan göra fyra VC-tävlingar för ca 10.000, en någorlunda rimlig kostnad. en central fråga är väl att avgöra vilka som skall åka och detta måste lösas rätt tidigt under säsongen, d.v.s. till hösten.

    SvaraRadera
  3. Lite pinsamt att man stavar fel i en rubrik... men kom ihåg att det allafall var jag som sa det först...

    Efter Bonn, finns även Espinho o Sy Petersburg innan cirkusen försvinner från Europa. Man kanske ska satsa på att ta 5 av 6 europeiska, och sedan köra Amerika-racet eller Asien-racet om man nu vill plöja ner pengarna.

    SvaraRadera
  4. Jo, det låter väl sunt. Då skulle man för Europa-delen av touren behöva lägga ut 15.000 i runda slängar.
    Sedan är det väl ungefär lika mycket till för en runda till Amerika eller Asien.

    SvaraRadera
  5. änkte bara på start avgifter specielt på GP tävlingar som ligger på 60 euro i alla fall när jag tävlade vet ej hur prisert är nu. Men detta är en betydande kostnad gläm ej det. Bara lite hjälp. lycka till

    SvaraRadera
  6. Det är ju en korrekt iakttagelse faktiskt. En viss extrakostnad.

    SvaraRadera
  7. 1. problem is to plan who and where (to do this we need good stabil system)

    2. problem is to have one/two man who ALWAYS can help, and do what they should do on time

    3. problem is a information system - why everybody knows.

    additional costs - referee!

    SvaraRadera
  8. bra tanke men då måste man va tidigt ute med vilka som får åka för att få de låga priserna.

    SvaraRadera
  9. To answer point 2) in TGs post:
    We have 2 persons (Uffe Ljungberg and Stefan Nicolaidis) that have volunteered to help with travels, BUT:
    We dont know when and where and who, until the last minute (and not even then, sometimes)

    SvaraRadera