2007-05-07

SM - reflektion

SM Jag inleder bloggens reflektioner med en kommentar som jag tycker var ganska skön.

Anonym skrev:
"Har jag förstått det hela rätt så var webmaster på SM i helgen.Det vore trevligt med lite kommentarer hur han såg på tävlingarna och resultaten.Jag menar inte vem som vann och så vidare utan med en annan vinkling på det hela.Överraskningar; Räckte domarna?Hade ÄFK någon domare? Betalade verkligen SFF 6000:- för uteblivna domare?Funkade tidsschemat? När tränade Petter B senast? Vad tyckte Tomas Å om Anton S som motståndare? Kunde Igor döma florett?Var fanns Rebecka Andersson?Kom Tomasz Goral? Har Jens Wikenborg slutat?Hur bra är svensk damsabel?En florettfäkterska vinner andra året i rad! Ville inte Kerstin Palm ha sin bronsmedalj; hon saknades vid pris-utdelningen. Många andra hade säkert gärna tagit emot den!Lite fart på diskussionen tack!
Faktum är att jag under dagen hade författat en ganska lång sammanfattning, som dock olyckligt försvann när jag tryckte på knappen för att publicera. "


Nåja, precis som anonym skrev så kanske man inte går in här på bloggen för att ta reda på vem som vann. UFF har kompletta resultat från pouler och tablåer upplagda på sin hemsida för den som vill ha extra koll.

Webmaster var endast på plats under söndagen. Då fäktades florett och sabel. Sabeln gick runt på 3 domare, men det räckte gott i förhållande till deltagarantalet. Vad gäller floretten fanns representanter från Kalmar, FK Chapman, Linköping, Ängby och Uppsala. Och visst är Igor en utmärkt domare på florett. Vad gäller diverse avgifter för pliktdomare har jag däremot ingen aning om dessa är betalda eller icke. Den riktigt nyfikne kan ju fråga General Danielsson. Varken sabeln eller floretten behövdes bedömas av fäktarna själva, och det är väldigt bra. Hur det var under lördagen, när kvantitetsbehovet av domare var större vågar jag inte svara på.

Det man lägger märke till är att Uppsala blir bättre och bättre på att anordna SM. Kronan på verket är den fina inramningen av finalpassen. Ett minus dock att man inte gav damfloretten och damsabeln utrymme här. Man fäktade visserligen pouler, men omfäktningen mellan Martinsson och Klar fäktades på deras begäran till 15 stötar och skulle kunnat betraktats som en final. Särskilt som bägge ändå behövde vänta ut hela finalpasset för prisutdelningen innan de kunde påbörja den långa hemresan. Kanske var det denna planering som gjorde att Kerstin inte närvarade vid prisutdelningen.

Mycket av detta berodde på tävlingsledningens samarbete med sverigewebben.se. På denna hemsida kunde man nämligen följa fäktningen direktsänt. Det är en riktigt stor grej, och kan förhoppningsvis på sikt öppna för ännu mer massmedialt utrymme för fäktningen. Hörde att SVT hade visat intresse för en del av det publicerade materialet. För den som vill se fäktningen igen, finns det till allmän beskådan på hemsidan. Webmaster själv fick känna sig som Glenn Hysén i några timmar på söndagen, ganska roligt faktiskt.

Rent fäktmässigt så var det väl Anton Samuelssons brons, som trots han fin insatser i Turkiet får ses som den största överraskningen. Det är kul att återväxten visar sina framfötter även på den maskulina sidan. Carin Klar och Camilla Martinsson var ensamma om att försvara sina titlar, i övrigt var alla segrare debutanter vad gäller SM-guld. Ett stort grattis till samtliga.

En annan liten överraskning anser jag vara Kungsbackas Philip von Platen och Gustav Brännströms avancemang in bland de åtta i florettklassen. Philip som mig veterligen satsar främst på värja lyckades knipa en sjundeplats efter att ha vänt ett 13-10 underläge mot Erik Wikström i åttondelen. Gustav Brännström är fortfarande kadett, och imponerade kanske ännu mer. Han formligen förintade den rutinerade Tomas Åkerberg med 15-4 i åttondelen, och pressade Tomasz Goral nästan hela vägen i kvartsfinalen. Dessutom fäktade han bra under poulen.

Har Jens Wikenborg slutat? Vem vet? Inte jag i alla fall. Hur ofta Petter tränar har jag heller ingen aning om. Dock tyckte han man bör uppmärksamma problemet med de nya tidsinställningarna på apparaterna i florettklaserna. Han menar, och jag kan tycka mig uppleva samma sak, att det är olika lätt att träffa på olika apparater. Favero har ett intervall, allstar ett annat. Är detta bara en känsla eller är det rent av en tekniskt bevisbar sanning?

Till nästa SM får vi hoppas att fler stora svenska tävlingsarrangörer har börjat sända live via Internet. Vi får hoppas att man ändrar lite i programmet så att man har bättre möjlighet att dubblera florett/sabel, och även låta student-SM ligga så att även de som satsar på florett och sabel kan ställa upp om de vill. Visst är det svårt att klämma in allt på en gång men man kan ju hoppas.

33 kommentarer:

  1. det där med tiderna vet jag inte riktigt va det beror på, men jag har ofta upplevt att en coupe som ja knappt känt har lyst, o en stenhård stöt inte lyst, men det har jag oxå upplevt på klubben, och där är det ju samma märke på alla apparater.

    SvaraRadera
  2. Hur ofta Petter Bengtsson tränar? Alldels för lite :) Skärpning! ;)

    SvaraRadera
  3. Nej, varken Jens eller Viktor V.P har slutat trots att de inte hängde med Philip och Pop :).

    Domarsituationen på lördagen var OK i den meningen att fäktarna slapp döma själva. En stor eloge till de som ställde upp och dömde hela dagen även om man märkte att alla inte hade helt vattentäta kunskaper. De som dömde längre in i direktelimineringen var dock uteslutande erfarna inom fäktningen på olika sätt.

    Anton var självklart jätteduktig men han fick också lite drömväg genom direktelimineringen får man säga. Intressant var hur nära uppsalafäktaren Pipatanangura var att slå ut Nerell, de följdes åt till 14-14. Om han tagit sista stöten där hade vi kanske sett honom i semifinal istället. Dingl låg risigt till mot Malmgren i kvarten och kanske hade Malmgren kunnat ge Pop problem.

    Pop kändes säker från början till slut och Dingl tände inte till sådär vansinnigt som han gör ibland då han kan slå vem som helst.

    Johanna var nära att ryka mot Sofie Larsson i kvartsfinalen. Hon låg under med 10-8 med nån minut kvar. Johanna visar dock än en gång vilken vinnarskalle hon har!

    Bra arrangemang dock kanske lite långa uppehåll ibland innan de nya omgångarna drog igång. Exempelvis efter damvärjans pouleomgång och herrarnas första direkteliminering så var det ingen verksamhet alls i en god stund. Trevligt att de lyckades så bra med livesändningarna, klart godtagbar kvalité som jag förstått det.

    Slutligen måste jag säga att det var tämligen hutlösa priser i cafeterian på Fyrishov, 15 spänn för en kopp kaffe eller 30 spänn för nån torr liten macka. men man överlever väl :).

    SvaraRadera
  4. Ingen som fäktade behövde döma under helgen. Det funkade faktiskt att organisera domararbetet så som det ska organiseras med domare som dömer i tävlingen från början och inte folk som hoppar in och ut. Givetvis finns det utrymme för många förbättringar men jag känner mig efter denna erfarenhet optimistisk om framtiden.

    Samtliga pliktdomaravgifter erlades. UF har beslutat att överlåta överskottet, efter avdrag för de kostnader man haft för rekrytering av extradomare, till SvFF med en önskan om att medlen ska användas till domarverksamheten.

    Bilderna från TV-produktionen kunde användas av TV-sporten som en uppföljning av reportaget om Emma Samuelsson.

    Även i övrigt var det en medialt mycket lyckad helg för fäktsporten där UF och SvFF med förenade insatser var delaktiga i ett helt uppslag i söndagens DN-sporten. Det faktum att damjuniorerna har så bra resultat är förstås den nödvändiga förutsättningen.

    Instämmer i berömmet av UF som tävlingsarrangör. Det är roligt att känna att någon vill anstränga sig extra mycket.

    SvaraRadera
  5. All cred till uppsala som har visat att man även i Sverige kan arrangera bra tävlingar med lite känsla i. Det är faktiskt lite extra häftigt att gå upp på finalpisten som det var i helgen. Hur kul är det att fäkta final i ensamt hörn av en nästan uttömd hall?
    Dock märkte man att vi inte är vana vid den här sortens arrangemang. Med det menar jag att omställningen från vanlig tälingsfäktning till finalpasset var lite lång och oordnad (på lördagen främst). Samt att man själv inte är helt mediatränad =)

    Men det var den överlägset bästa florettävling på svensk mark som jag har varit på!! Kungsbacka mycket att leva upp till nästa år. Som Uppsala har arbetat med den här tävlingen hopppas jag att alla SM-arrangörer (och andra tävingsarrangörer) kommer arbeta i framtiden. Nästa steg i utveckling kunde kanske vara att försöka få dit lite mer publik? Under VM i turin bjöd man in tusentals skolungdommar...nu är det kanske lättare att genmföra under vanliga veckodagar. Men är det nån annan som har idéer vad som kan utvecklas till nästa år?

    kollade lite på deltagandet i tidigare SM tävlingar. årets antal starter var 30 i fl herrar och det är faktiskt den 5:e största SM-tävling i florett någonsin och den största sen 1987. Inte illa men till saken hör att många år har det inte funnits någon renodlad sm-tävling utan den som vunnit svenska rankingen har utnämnts svensk mästare. Men förhoppningsvis fortsätter vi och växa och drar nytta av det upsving som svensk fäktning och även i viss mån florett separat nu upplever.

    MVH/
    Mattias Magnusson

    SvaraRadera
  6. bra detta med domarna, det är jävligt viktigt att fäktarna slipper döma själva!

    SvaraRadera
  7. ÄFK hade en domare, Gustav Baumgartz (nu mera Krantz) himself :)

    SvaraRadera
  8. Ja, Upsala ska ha en stor eloge för domarna! Sen att straffavgiften tillkommer, det suger, men vi faar skylla oss själva...

    Jag tycker dock att vi kan bli ännu bättre paa att inte klaga. Domarna har en stor del i vart ribban ska ligga. Gaar man över gränsen skall kort komma direkt. Givetvis haaller man inte alltid med domaren, och jag är inget undantag. Men jag testar vart / hur laangt man kan gaa i sitt ifraagasättande... Kommer det inget kort, saa...

    Saa, ni som dömer, snälla, tveka inte att använda kort när ni tycker att det är nog! Det behövs! (Tyvärr....)

    För att avsluta: Tack Upsala Fäktning, för ett väldigt bra arrangemang! Det blir bättre aar för aar, och det är, som bror säger, det bästa arr som jag har sett paa svensk mark...
    TACK!

    SvaraRadera
  9. Intressant att mina träningsvanor är ett diskussionsämne! Veckan före sm tränade jag tre pass (inte så smart så här i efterhand) annars är den normala dosen en gång i veckan, sen jag la av i landslaget. Mitt resultat kan knappast skyllas på appaterna (jag blev bortdömd också=), det enda jag tar med mig från söndagens tävlingar är fem-noll (!) vinsten över redaktören... Slutligen ett stort grattis till Mattias!
    // er vän Petter

    SvaraRadera
  10. Haha.. Ser man en saa gammal man som dig, Petter, saa självklart undrar man hur mycket din kropp orkar med...;o)
    Nej, allvarligt, kul o se dig igen!

    SvaraRadera
  11. martin, har du installerat solarium i trucken eller? du var ju riktigt bronsad;)

    SvaraRadera
  12. Hehe... Bronsad...;o)
    Nej, naturlig skönhet kallas det...
    Asgött väder i Österrike, och flera helger i Italien (ligger ju bara en järn-6a härifraan..;o)...)

    SvaraRadera
  13. haha om det är ja som slår är d väl en järn-nia:)
    föresten, var fan va roth nånstans i helgen?

    SvaraRadera
  14. Han befann sig/befinner sig fortfarande i USA. Haha, den här tråden är ju ganska lik skvallerpressen just nu.

    SvaraRadera
  15. Jag har fått svar på de flesta frågorna, men kan ingen sablör svara hur det står till med svensk damsabel!
    Vad gör vi för att det skall bli bättre?
    Blir det sabelfäktning på USM i Karlskrona?
    Hallå!!

    SvaraRadera
  16. Hehe... Vad sägs om det i CVet, Henke?
    "Skvallerpressredaktör"... Muahahaha! ;o)

    TIPS:
    Följ länken fraan Fencing.se under SM-resultat till Sportfoto... Förbaskat schyssta bilder!!

    SvaraRadera
  17. Men! Den heter väl sabrör? Gjorde inte webmaster det där felet nyss? Har vi hittat en anonym?

    SvaraRadera
  18. Vad det gäller skillnaden mellan apparaterna så tror jag att de nya reglerna säger att man måste hålla spetsen intryckt mellan 11-15 millisekunder för att en lampa skall lysa. det är ganska stor skillnad procentuellt sätt...
    /MM-Jr

    SvaraRadera
  19. Jonas. Jag trodde det hette sablör och inte sabrör. Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag postar inte anonymt på bloggen.

    SvaraRadera
  20. Okej, sorry. Det var kanske billigt. Verkade kul just då.

    SvaraRadera
  21. Sorry själv. Kom på att jag lät rätt stött när jag läste min egen reprimand. Så var icke fallet. Tycker snarare det är lite kul med så observanta läsare;-)

    SvaraRadera
  22. MELLAN 11 och 15 millisekunder? det kan alltså skilja på olika appareter? det är väl inte så bra? vet iof inte hur stor skillnad 4 millisekunder gör, d låter ju ganska lite? hur mkt va d förut?

    SvaraRadera
  23. Det mesta har jag fått svar på. Tex varför det gick så dåligt för Petter.Han tränar alltför dåligt.
    Däremot saknar jag svaret varför sabeldamerna får stryk av en bra florettfäkterska!
    Är verkligen sabeldamerna inte bättre?
    Frågan om det heter sablör eller sabrör kan vi väl glömma? Det intressanta var ju deras resultat!

    SvaraRadera
  24. Ok, du ska få ett svar på den sista frågan. Damsabel är ju en mycket ung och mycket liten sport i Sverige. Inte så konstig om de bästa florettdamerna då vinner. Så där såg det ut i början av damvärjan också.
    Om det kommer fram ett antal tjejer som satsar hårt, tränar mycket och får hålla på tillräckligt länge kommer damasabeln att vinnas av sabelfäktare. Om inte kommer florett-tjejer fortsätta vinna. Så enkelt är det. Eller?
    Dessytom var det väl ett antal florettfäktare som slog sin in bland de fyra första på herrsabeln också, va?

    SvaraRadera
  25. Man kan tillägga att Camilla har en viss fallenhet för sabel. Precis som Rasmus Jakobsson som vann JSM två gånger.

    Men det ligger mycket i vad JOnas säger. Tänk om en 5-6 tjejer började träna sabel hårt samtidigt. Då ni. Tex för Thierry i FFF, då kan vi nog få se på fina resultat.

    SvaraRadera
  26. Tack Jonas!
    Håller med dig om att problemet är det samma på dam o herrsidan av sabelfäktningen.
    Tror precis som du att om några år så har vi konkurrensdugliga fäktare på sabelsidan!
    Härligt!!
    Det behöver vi!

    SvaraRadera
  27. AFK komer med nagra "sabel" faktare

    det bli ca:
    YU pojkar 6-7
    AU pojkar 3-4
    Kad flickor 1

    jag vet at FFF komer acksa

    SvaraRadera
  28. Instämmer i det som sagts om att damsabeln är en ung sport.

    Det finns flera tjejer som tränar sabel aktivt nu och som jobbar hårt på det. Men ingen av dem har hållt på jättelänge. Dessutom är tävlingserfarenheten extremt viktig för att vinna t.ex. ett SM. Med få sabeltävlingar för tjejer i Sverige blir det slitigt, och framförallt ett ganska långsiktigt projekt att skaffa den - men jag tror ändå att vi är på rätt väg. Antalet sabeltjejer ökar och antalet tävlingar ökar, liksom antalet klubbar där det fäktas sabel...

    SvaraRadera
  29. Hoppas att alla sabeltjejer som kan ställer upp och tar chansen i USM!De behövs! Det var många år sedan sabel var med på USM senast!

    SvaraRadera
  30. Trevligt att någon saknar en Pleijel, inte minst då denna saknad uttrycks på ett så gentilt sätt. Inte utan att man blir lite rörd.
    Jag är i Texas. Kommer hem igen i slutet av juli eller slutet av augusti. Vi får se hur det blir. Och som jag tränar.....herrejävlar i min låda!!!! Till och med Petter Bengtsson hade svettats.
    Jag har faktiskt hittat en liten fäktklubb!!

    Kul att höra att tävlingarna fungerade så bra. Jag försökte kolla på nätsändningen, men lyckades inte. Det närmaste jag kom "direktsändning" var när jag på söndagen lyckades få rörliga bilder av lördagens finalfäktning. Men enligt uppgift kan man ju ladda ner materialet nu så jag får väl göra det.
    Tänkte kanske försöka vara med i sjäva tävlingen också nästa år - det verkar ju roligt. Hoppas alla mår bra och har hälsan. Ses till hösten.
    /m.

    SvaraRadera
  31. hehe där ser man:) vad gör du där, jobb lr?

    SvaraRadera
  32. Nja, det vore väl att överdriva en smula. Jag håller på att skriva på en uppsats och så tränar jag ju en del förstås. En slags kombinationssemester kanske man kan säga. Ha det. /m.

    SvaraRadera